@article { author = {ابویسانی, حسین and اسماعیلی, سجاد}, title = {Analyze and critique the aesthetics of the aforementioned ode “Al A’am o Sades Al Ashr” as one of the Hejazi Odes by referring to formalist approach}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {-newline"> Formalism is one of the schools of critique which withoutconsidering the different factors such as political and socialphenomena affecting the literary texts, draws its attention to theexternal critique of the literary work.Due to some especial andprominent features, contemporary poetry is one of the importantliterary works which has attracted formalists. Since there have beenmodern formalists’ techniques and elements in contemporary Arabicpoetry, formalist school ideas can be used to discuss the aesthetics ofsuch poetry. Ahmed Abdalmotala Hejazi, a contemporary Egyptianpoet, is one of such poets whose works are capable of being critiquedboth formally and linguistically from formalistic point of view. Theode “Al A’am o Sades Al Ashr” as one of the Hejazi Odes, has themost formalist elements. Therefore, by using the descriptive – analyticmethod and by referring to formalist approach, the current study triesto analyze and critique the aesthetics of the aforementioned ode. Thefindings show that by using the formal elements like deconstructivism(lexical, grammatical and written), music and dominant element, thepoet has been able to use the formal techniques and elementssuccessfully to create aesthetics in his poems}, keywords = {contemporary Arabic poetry,Ahmed Abdalmotala Hejazi,Al A’am o Sades Al Ashr,Formalism critique}, title_fa = {بررسی زیبایی‌شناسی قصیدۀ «العام السادس عشر» أحمد عبد المعطی حجازی از منظر نقد فرمالیستی}, abstract_fa = {فرمالیسم یا مکتب صورتگرایی از مکاتب نقدی است که بدون توجّه به عوامل مختلف تأثیرگذار در متن ادبی مانند پدیده‌های سیاسی و اجتماعی به نقد شکلی بیرونی اثر ادبی می‌پردازد.شعر معاصر به‌دلیل داشتن ویژگی‌های شکلی خاص و بارز از مهم‌ترین متون ادبی است که توجه صورتگرایان را به خود جلب کرده است. از آنجا که در شعر معاصر عربی از عناصر و تکنیک‌های نوین شکلی استفاده شده، می‌توان در نقد زیبایی­شناسی این نوع شعر از نظریه مکتب صورتگرایی استفاده کرد. احمد عبدالمعطی حجازی، شاعر معاصر مصری از شاعرانی است که شعرش از جنبه‌های شکلی و زبانی ظرفیت­ بالایی برای نقد فرمالیستی دارد.قصیده­ ی­ « العام السادس عشر» به‌عنوان یکی از قصائد حجازی، دارای بیشترین عناصر شکلی است؛ از این‌رو جستار حاضر می‌کوشد؛ با روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به نظریۀ مکتب صورتگرایی به نقد و بررسی زیبایی­شناسانه­ی این قصیده بپردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، شاعر در این قصیده با استفاده از عناصر شکلی مثل هنجارگریزی (واژگانی، نحوی، نوشتاری)، موسیقی و عنصر مسلط به‌خوبی توانسته است از تکنیک‌ها و عناصر شکلی برای زیبایی آفرینی در شعرش استفاده کند}, keywords_fa = {شعر معاصر عربی,نقد فرمالیستی,احمد عبد المعطی حجازی,«العام السادس عشر»}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98229.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98229_90dafc51821b8f60fad94d8c15d9ca18.pdf} } @article { author = {خاقانی, محمد and غلامحسین کهوری, محسن}, title = {The Analysis of Sura “Al - Zuha” of Quran based on formalism Review}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {-newline"> The present paper analyzed the aesthetic aspects of the Sura “Al Zuha” of the Holy Quran using the theories of formalists like ViktorShklovsky and Roman Jacobson. Based on Formalist’s beliefs, this is aform of literary text which makes up the theme and content. This paperexamined the grammatical features, vocabulary, forms of expression,music and the vocal theme of Sura “Al - Zuha” of the Holy Quran,where achieved a structure of the profound implications that perhaps itwas not possible without the critique of formalism.This Sura of Quran is known for enunciate and it addresses thepersonal characteristics of the Prophet of Islam such as flexibility,compassion, kindness, joy, love etc. The careful choice of words insublime oratory, letters, words, sound fitness, spiritual fitness of wordstogether, and the wonderful and miraculous music in the content of thischapter are so beautifully intertwined that are inseparable and cannotbe moved or replaced in any better way}, keywords = {Sura “Al - Zuha”,formalism,The Resurrection of the Word,defamiliarization,Music}, title_fa = {تحلیل و بررسی سوره «ضحی» با تکیه بر نقد فرمالیسم}, abstract_fa = {در این مقاله با بهره گیری از نظریه فرمالیست هایی چون ویکتور شکلوفسکی و رومن یاکوبسن به تحلیل و بررسی زیباشناختی سورۀ «ضحی» پرداخته ایم. بنا به باور فرمالیست ها، این شکل است که درون مایه متن ادبی را تشکیل می دهد. در این جستار ویژگی های دستوری، واژگانی، صور بیانی، موسیقی و آوایی سورۀ «ضحی» را با توجه به درون مایه آن، تحلیل و بررسی کرده ایم و به ساختار مضمونی ژرفی رسیده ایم، که شاید جز از رهگذر نقد فرمالیسم میسر نباشد. این سوره در مقام بشارت نازل شده، شخص مورد خطاب خود پیامبر گرامی اسلام است؛ ازاین رو از تصویرهایی سرشار از نرمش، دلسوزی، لطف، صفا، محبت بهرمند است.بررسی صورتگرایانه سوره «ضحی» نشان می دهد که واژه های دقیق و گزینش شده همراه با فصاحت و بلاغت بالا، تناسب آوای حروف کلمات، تناسب معنوی کلمات و جملات با یکدیگر و موسیقی خارق العاده و اعجاز آمیز هم سو با محتوای این سوره چنان در هم تنیده و به هم پیوسته که هیچ گاه نمی توان آنها را از جایگاه خود تغییر داد و قابل تفکیک دانست}, keywords_fa = {ضحی,فرمالیسم,رستاخیز واژه,آشنایی زدایی,موسیقی}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98230.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98230_ebcb6c47e3d238c00ff8fc2b385c7d9f.pdf} } @article { author = {شاملی, نصرالله and قربان خانی, مرضیه}, title = {Reviewing the Eloquent Rule "To Make Something Topic While its Main Position is Comment"}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {One of the most important Arabic eloquent rules is a rule which iscalled, "To make something topic while its main position is comment".On the basis of this rule, if a word in a sentence is transferred from "B"position to "A" position, it will be located in the topic position, socalled, "emphatic/topic". This rule of eloquence is used in such fieldsas interpretation, jurisprudence, and discourse which plays animportant role in forming the reader's understanding of the text. Theexistence of this rule of eloquence sometimes makes the imaginationcross the reader's mind that whenever a word at "B" degree movestoward a position preceding it, immediately the emphatic meaningwould be interpreted out of it; but is it truly so? As the shortening wayis on the basis of taste and evidence of discourse and is related to thediscourse style and register, sometimes it is possible that the poemrequirement or maintaining the vocal discourse rhythm make a wordtopic/emphatic. Therefore, considering the position of theabovementioned rule in the Islamic Sciences and its impact on the rightunderstanding of a text, it is notable for a precise study about itsadvantages and conditions of use to be done. The article aims atinvestigating, with a descriptive-analytical method, the amount ofvalidity and truth of this rule in the most significant books on syntax,eloquence, and interpretation such as Al-Kitab, Moghni-Al-Labib,Miftah-Al-Olum, Al-Izah, Al-Koshaf, etc., studying its conditions ofuse from the linguistic logic's point of view. It seems that, unlike theframe approach toward the emphatic rule, and its use in the IslamicSciences, this rule is not general in convey the meaning of emphasisand it cannot be used in an absolute manner}, keywords = {Eloquence,Topic,Comment,Emphasis,Allocation,Endeavour}, title_fa = {بازخوانی قاعدة بلاغی «تقدیم ما حقّه التأخیر یفید الحصر»}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین قاعده‌های بلاغت عربی، قاعده‌ای است که از آن با عنوان «تقدیم ما حقّه التأخیر یفید الحصر» یاد می‌شود. بر پایة این قاعده، چنانچه واژه‌ای در یک جمله از مکان «ب» به مکان «الف» نقل داده شود، در سیاق حصر قرار گرفته و به اصطلاح، «مقصور علیه» به‌شمارمی‌آید. این قاعدة بلاغی در دانش‌هایی چون تفسیر، فقه و کلام کاربرد دارد و نیز نقش مهمی در شکل‌گیری فهم خواننده از متن ایفا می‌کند. وجود این قاعدة بلاغی گاه این تصوّر را به ذهن مخاطب القا می‌کند که هر گاه کلمه‌ای که در رتبة «ب» جای داشته باشد، به جایی پیشتر از جایگاه خود آورده شود، می‌توان بی‌درنگ معنی حصر از آن برداشت کرد؛ اما آیا به‌راستی چنین است؟ چرا که این روش قصر روشی مبتنی بر ذوق و وجود قراین کلام بوده و نیز با سبک و سیاق کلام درارتباط است؛ زیرا گاهی ممکن است ضرورت شعری یا حفظ موسیقی لفظی کلام، موجب تقدیم شود؛ بنابراین با در نظر گرفتن جایگاه قاعدة یادشده در علوم اسلامی و تأثیر آن بر فهم درست از متن، شایسته است مطالعة دقیقی دربارة مفاد و شرایط به‌کارگیری آن صورت گیرد.این مقاله برآن است تا با روش وصفی‌ـ تحلیلی میزان اعتبار و صدق این قاعده را در امهات کتب نحو و بلاغت و تفسیر، مانند الکتاب، مغنی اللبیب، مفتاح العلوم، الإیضاح، الکشاف و ... بررسی کرده، شرایط به‌کار‌گیری آن را از دید منطق زبانی مطالعه کند. به‌نظر می‌رسد بر خلاف رویکرد قالب به قاعدة تقدیم و با وجود کاربرد آن در علوم اسلامی، این قاعده در رساندن معنی حصر کلیت ندارد و نمی‌توان از آن به‌طور مطلق استفاده کرد.}, keywords_fa = {بلاغت,تقدیم,تأخیر,حصر,اختصاص,اهتمام}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98231.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98231_a93b1b4329a9232f1e179e2be76291f8.pdf} } @article { author = {صابری, علی and یگانی, مصطفی}, title = {Character of Religious Man at Soial Novel of Abdolhamid Jode al Sahar}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {"> Abdulhamid Jowdat-al-Sahhar is one of the pioneers ofcontemporary social novelist of Egypt. He has clarified the character ofpious man extendedly and purposefully in his social novels. Thisarticle is going to investigate the imagine of character of pious man inSahhar’s social novels in the frame of following topics: the method ofprocessing the character of pious man, the social level of pious man,the characteristics of pious man in the traditional and modern socialenvironments. The methodology of this research depends on criticizingand analyzing these topics in the viewpoint of Sahhar and contrasting itwith the viewpoints of contemporary famous Arabic novelists. Theresults indicate that Sahhar introduces this character in the frame of anordinary pious man with the positive and dynamic social personalitythrough his Islamic realistic attitude in contrast with the method ofcontemporary famous Arabic novelists that imagine him as a symbolicreligious character and as a simpleton and backward without thepositive social influence. When Sahhar, affected by his Islamicviewpoint, supports this character, simultaneously and depending onhis artistic realism, clarified his weak points including: his falseunderstanding of static and changeable issues, sentimental behavior hiscontaminating to superstitions, and sometimes to sins and slips.}, keywords = {Abdulhamid Jowdat-al-Sahhar,contemporary Arabic novels,social novels,pious man}, title_fa = {شخصیّت انسان متدین در رمان‌های اجتماعی عبدالحمید جودة السحار}, abstract_fa = {عبدالحمید جودت سحار از پیشگامان رمان اجتماعی معاصر مصر به‌شمار می‌رود. وی در رمان‌های اجتماعیش به‌طور گسترده و هدفمند، شخصیت انسان متدیّن را به‌تصویرکشیده است. این مقاله سعی دارد تصویر شخصیت انسان متدین را در رمان‌های اجتماعی سحار در چهارچوب موضوعات: روش پردازش شخصیت انسان متدّین، جایگاه اجتماعی انسان متدّین، ویژگی‌های انسان متدّین در محیط‌های اجتماعی سنتی و معاصر بررسی کند. روش کار پژوهش بر نقد و تحلیل این موضوعات از نگاه سحار و مقایسۀ آن با دیدگاه رمان‌نویسان مشهور معاصر عرب استوار است. دست­آورد پژوهش نشان می‌دهد که سحار با رویکرد واقع­گرایی اسلامی این شخصیت را در قالب انسان متدّین عادی و با شخصیت اجتماعی مثبت و پویا معرفی می‌کند برخلاف روش رمان نویسان مشهور معاصر عرب که آن را در صورت شخصیت‌های نمادین مذهبی و به‌نحوی عقب­مانده و ساده‌لوح و فاقد تأثیر مثبت اجتماعی به‌تصویر می‌کشند.سحار اگر متأثر از نگرش اسلامی از این شخصیت حمایت می‌کند به اقتضای واقع­نگری هنریش، نقطه ضعف‌های او را نیز از قبیل: درک غلط از  موضوعات ایستا و تغییرپذیر، رفتار احساسی، آلوده شدن به خرافات و گاهی لغزش و گناه به‌تصویرکشیده است.}, keywords_fa = {جودة السحار,رمان معاصر عرب,رمان اجتماعی,انسان متدین}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98232.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98232_42bcf00cc3ca1d61e9286315a1b856f2.pdf} } @article { author = {فرامرزی, زین العابدین}, title = {The Critical Readout of Affidavit at Poem in the Arabic Synatax}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {"> This investigation is a critical approach on one of the mostimportant linguistic material of the Arabic grammarian (i.e. Poetry)which has been used to justify the grammatical categories. The centraldiscussion related to the difference between poetry and prose as aspecial structure that can’t be the proper patterns for derivation ofgrammatical rules. In the formalism perspective literariness meansmaking-strange that take place on typical language. This processdepends on several mechanisms such as the rhyme, putting the wordsforward and backward, deleted, addition, and changing the position ofthe phrase in poetic context. These mechanism have been called(poetic necessities) or (zarorat Al sheriya) in the Arabic traditionallinguistic. Our hypothesis is the poetic language has not sufficientauthenticity to be used as a well form structure. But the grammarianconsidered it as a well-form structure that has validity to be usedbroadly in the derivation of grammatical rules. Controversially poetryloses its authenticity because of its abnormality. Indiscriminationbetween the poetry and prose in Arabic grammatical studies haveleaded to the expansion of grammatical exceptional case andconsequently this procedure created very serious complexity andambiguity in the Arabic grammar}, keywords = {Arabic grammar,poetry,abnormality,justifier phrases}, title_fa = {بازخوانی انتقادی استشهاد به شعر در نحو عربی}, abstract_fa = {در نوشتار پیش‌رو تلاش شده تا شعر به‌عنوان یکی از منابع مورد استشهاد نحویان برای توجیه حالت‌های دستوری، بازخوانی و میزان اعتبار الگوهای مورد استشهاد سنجیده شود. محوری‌ترین نکتۀ مورد بحث این است که تمایز میان ساختار شعر و نثر به‌ویژه آنجا که مسئله مربوط به دستور زبان می‌شود اهمیت می‌یابد. نثر به‌دلیل رعایت هنجارهای زبان از اعتبار بیشتری نسبت به شعر برخوردار است و شعر به‌جهت ویژگی‌های خاصی که از لحاظ ترکیبی دارد نمی‌تواند الگوی مناسبی برای استشهاد و استخراج قاعدۀ نحوی باشد. آنچه زبان شعر را تعین ویژه می‌بخشد هنجارگریزی‌های ساختاری و معنایی در شعر است. ادبی بودن یک متن بر پایۀ ساز و کارهایی است که از نگاه فرمالیست‌ها بر بیگانه‌سازی زبان رایج استوار گشته است. بیگانه‌سازی در سطح فرم، زبان عادی را به زبان ادبی اعتلا می‌بخشد. مکانیزم‌هایی مانند: کاربرد وزن و قافیه، ایجاد تقدیم و تاخیر، حذف، افزایش، ابدال و مواردی نظیر آن از جمله ساز و کارهای بیگانه‌سازی در شعر است که در گفتمان نحو عربی در ذیل مقولۀ ضرورت‌های شعری طرح شده است. زبان شعر به‌علت قاعده‌گریزی‌های مکرر و ضرورت‌هایی که با آن مواجه است، نمی تواند الگوی مناسبی را برای استخراج قاعده ارائه دهد. ازاین‌رو می‌بایست مقولۀ شعر را جدا از  نثر و گفتار فصیح در نظر گرفت. عدم تفکیک درست میان این دو سطح از زبان در نحو عربی باعث گسترده‌شدن دامنۀ موارد استثناء بر اصل قاعده شده است. این مسئله در نهایت به پیچید‌ه‌ترشدن نحو عربی و ناکارآمدی آن در نظام آموزشی زبان عربی منتهی شده است.}, keywords_fa = {نحوعربی,شعرعربی,هنجارگریزی,استشهاد نحوی}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98233.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98233_7beeeb8459d99b20728134e54c5a271d.pdf} } @article { author = {قائمی, مرتضی and علی کرمی, زهرا}, title = {The Stylistics of the 31 st epistle of Nahjul-Balagha (in syntactic level)}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {Stylistics is a knowledge which has been attached great importancenowadays, since the characteristics of a literary work and the literarystyle of a scholar is gained through it. The 31 st epistle, among theImam Ali's (A.S) literary discourse, addressing Imam Hassan (A.S),contains a high state because of nurturing and moral insights. So itsstylistic survey has great prominence, being able to clarify some of itsartistic and content aspects. The style of the 31 st epistle has beeninspected in syntactic level in the present article. We can say that thesyntactic privilege of the epistle is due to the profusion of shortsentences and great application of co-ordinate structures andaccompanying rhetorical, musical and content co-ordination withsyntactic one. Moreover, the high frequency of the imperative andepistemic moods gets the epistle to have distinguishing andindividualizing style.}, keywords = {Nahjul-Balagha,31 st epistle,stylistics,Syntactic level}, title_fa = {سبک‌شناسی نحوی نامۀ سی و یکم نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {سبک شناسی، دانشی است که امروزه در قلمرو زبان و ادبیات، اهمیت فراوان یافته و به‌وسیله آن می‌توان به ویژگی‌های یک اثر و روش ادبی پی برد. نامۀ سی‌ویکم، در میان کلام ادیبانۀ امام علی ­(ع)، وصیتی است خطاب به امام حسن مجتبی (ع) که به‌دلیل جلوه‌های تربیتی و اخلاقی از جایگاهی والا برخوردار است؛ از این‌رو بررسی سبکی آن حائز اهمیت بسیار است و می‌تواند برخی از زوایای هنری و محتوایی آن را روشن کند. در جستار حاضر سبک نامۀ سی و یکم در لایۀ نحوی بررسی شده است. در این لایه باید گفت، تشخص نحوی این نامه مرهون فراوانی جملات کوتاه و کاربرد فراوان ساخت‌های همپایه و همراهی همپایگی بلاغی، موسیقایی و محتوایی با همپایگی نحوی است. همچنین، بسامد بالای وجه امری و وجه معرفتی سبب تمایز و تفرّد سبک نامه شده است}, keywords_fa = {سبک شناسی,لایۀ نحوی,نهج‌البلاغه,نامه سی‌ویکم}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98234.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98234_de416efb24df8fe6520b5fe5b92547b8.pdf} } @article { author = {ناظمیان, رضا and گنجیان, علی and شادمان, یسرا}, title = {Magical Realism and its components in review of the story "Nights Thousand Nights" By Najib Mahfouz}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {ne"> Magical realism is a new style of today's fiction. In the style of thefantasy and dream that are the most important characteristics of thisstyle mixed with reality. But the reader will believe the story of thesefantasies and visions Najib Mahfouz is one of the greatestcontemporary Arab writers who has used this style in some of hisstories. The story “nights thousand nights” is one of the mostprominent of them is attempted to examine the elements of magicalrealism in this story in order to find that Najib Mahfouz how and howmuch used magical realism in his story. In addition to the "Magic" and" Vision" the "Mysticism" and "Social themes" and" Criticalapproach" and "Neutrality Author" are the other cases that consideredmagical realism.}, keywords = {Arabic fiction,Najib Mahfouz,Nights Thousand Nights,Magical Realism,Magic,Vision}, title_fa = {رئالیسم جادویی و مؤلفه‌های آن در بررسی داستان لیالی ألف لیلة نجیب محفوظ}, abstract_fa = {رئالیسم جادویی از سبک‌های نوین داستان‌نویسی است که در آن نویسنده، عناصر «سحر و جادو» و «وهم و خیال» را با رخدادهای واقعی درهم می‌آمیزد، به گونه‌ای‌که اتفاقات و شخصیت‌های جهان واقعی و فراواقعی برای خواننده کاملاً طبیعی و باورپذیر جلوه می‌نماید. نجیب محفوظ یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان معاصر عرب از این شیوه در برخی آثار خود بهره جسته است. داستان لیالی ألف لیلة یکی از برجسته‌ترین آنها است که در این مقاله تلاش شده پس از معرفی و بیان مؤلفه‌های رئالیسم جادویی، این عناصر و شاخصه‌ها در داستان لیالی ألف لیلة شناسایی و بررسی شوند تا از ره‌آورد آن وجود مؤلفه‌های رئالیسم جادویی در این داستان و چگونگی و میزان استفاده نجیب محفوظ از آنها تبیین شود؛ علاوه بر «سحر و جادو» و «وهم و خیال»، می‌توان به‌وجود عناصر دیگری همچون «اسطوره و نماد»، «دوگانگی»، «تصوّف و صوفی‌گری»، «رویکرد انتقادی»، «آشنایی‌زدایی»، «درون مایه مهم اجتماعی» و «بی‌طرفی نویسنده» نیز به‌عنوان دیگر مؤلفه‌های رئالیسم جادویی در داستان لیالی ألف لیلة اشاره کرد. به‌طوری‌که می‌توان این داستان را از نمونه‌های برجستۀ رئالیسم جادویی در ادبیات داستانی عربی به‌شمارآورد}, keywords_fa = {ادبیات داستانی عربی,نجیب محفوظ,رئالیسم جادویی,لیالی ألف لیلة,جادو,خیال}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98235.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98235_5beb88f95ba0ef35c0095a6c4074e48d.pdf} }