@article { author = {ناظمیان, رضا and گنجیان, علی and شادمان, یسرا}, title = {Magical Realism and its components in review of the story "Nights Thousand Nights" By Najib Mahfouz}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {ne"> Magical realism is a new style of today's fiction. In the style of thefantasy and dream that are the most important characteristics of thisstyle mixed with reality. But the reader will believe the story of thesefantasies and visions Najib Mahfouz is one of the greatestcontemporary Arab writers who has used this style in some of hisstories. The story “nights thousand nights” is one of the mostprominent of them is attempted to examine the elements of magicalrealism in this story in order to find that Najib Mahfouz how and howmuch used magical realism in his story. In addition to the "Magic" and" Vision" the "Mysticism" and "Social themes" and" Criticalapproach" and "Neutrality Author" are the other cases that consideredmagical realism.}, keywords = {Arabic fiction,Najib Mahfouz,Nights Thousand Nights,Magical Realism,Magic,Vision}, title_fa = {رئالیسم جادویی و مؤلفه‌های آن در بررسی داستان لیالی ألف لیلة نجیب محفوظ}, abstract_fa = {رئالیسم جادویی از سبک‌های نوین داستان‌نویسی است که در آن نویسنده، عناصر «سحر و جادو» و «وهم و خیال» را با رخدادهای واقعی درهم می‌آمیزد، به گونه‌ای‌که اتفاقات و شخصیت‌های جهان واقعی و فراواقعی برای خواننده کاملاً طبیعی و باورپذیر جلوه می‌نماید. نجیب محفوظ یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان معاصر عرب از این شیوه در برخی آثار خود بهره جسته است. داستان لیالی ألف لیلة یکی از برجسته‌ترین آنها است که در این مقاله تلاش شده پس از معرفی و بیان مؤلفه‌های رئالیسم جادویی، این عناصر و شاخصه‌ها در داستان لیالی ألف لیلة شناسایی و بررسی شوند تا از ره‌آورد آن وجود مؤلفه‌های رئالیسم جادویی در این داستان و چگونگی و میزان استفاده نجیب محفوظ از آنها تبیین شود؛ علاوه بر «سحر و جادو» و «وهم و خیال»، می‌توان به‌وجود عناصر دیگری همچون «اسطوره و نماد»، «دوگانگی»، «تصوّف و صوفی‌گری»، «رویکرد انتقادی»، «آشنایی‌زدایی»، «درون مایه مهم اجتماعی» و «بی‌طرفی نویسنده» نیز به‌عنوان دیگر مؤلفه‌های رئالیسم جادویی در داستان لیالی ألف لیلة اشاره کرد. به‌طوری‌که می‌توان این داستان را از نمونه‌های برجستۀ رئالیسم جادویی در ادبیات داستانی عربی به‌شمارآورد}, keywords_fa = {ادبیات داستانی عربی,نجیب محفوظ,رئالیسم جادویی,لیالی ألف لیلة,جادو,خیال}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98235.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98235_5beb88f95ba0ef35c0095a6c4074e48d.pdf} }