@article { author = {Azarshab, Muhammad Ali and ghasempour, afsaneh and Dezfouli, Muhammad and Tahernia, Ali Bagher}, title = {Content Analysis of Ibn Zomroc Al- Andalusi’s Occasional Poems}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {7}, number = {2}, pages = {7-36}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {Ibn Zomroc, the poet and minister of Bani-Alahmar in Andalusia, created several occasional poems in the prophets of Prophet Muhammad, the Messenger of Allah. Since, these occasional poems were recited at Prophet Muhammad’s governmental celebration, they were called Occasional poems (Moledieh). Analyzing the occasional poems shows that Ibn Zomroc puts the certain topics and structures that is repeated in all the occasional poems. In these occasional poems, in addition to lyrical preamble, the poet utilizes two transitional-verse (Takhallos). The first transitional-verse continues from preamble to Prophet’s praise, and the second one from Prophet’s to the praise of the Governor (Amir) holding the celebration of Prophet’s nativity. In the first transitional verse, the poet explains the camel and the caravans’ pilgrimage to Mecca to transmit the poem to its main topic. In the main part of the poem, the poet targets: Muhammadian’s truth, Prophet Muhammad’s eternity, Muhammad as pioneer Messenger, the herald of Divine books of His Arrival, His miracles and intercession. In the transitional verse, praising the Governor (Amir), the poet centralizes the word “Allah” and bonds the praise of Prophet Muhammad and Amir. The recurrence of topics, accomplishment techniques and the pre-determined order of the topics are regarded as the major weak points in the structure of these occasional poems by Ebne Zomroc.}, keywords = {Andalusian Literature,Ebne Zomroc,Prophet’s praise,occasional poetry,transitional-verse}, title_fa = {بررسی محتوایی مولدیه های ابن زمرک اندلسی}, abstract_fa = {ابن زمرک، شاعر و وزیر دولت بنی‌الاحمر در اندلس، اشعار بسیاری در مدح رسول اکرم (صلی‌اللّه علیه) دارد. این اشعار، از آن جهت که در جشن‌های حکومتی میلاد پیامبر خوانده می‌شد، مولدیه نامیده شد. بررسی این مولدیه‌ها نشان می‌دهد ابن زمرک مضامینی قالبی و مشخص را محور شعر خود قرار می‌دهد که در همۀ مولدیه‌ها تکرار می‌شوند. در این مولدیه‌ها، بعد از مقدمۀ تغزلی، شاهد دو تخلص هستیم: نخست تخلص از مقدمه به مدح پیامبر و سپس تخلص از مدح پیامبر به مدح امیری که برگزارکنندۀ جشن میلاد پیامبر بود. در تخلص نخست، وصف ناقه و قافله‌های رهسپار حج دست‌مایۀ شاعر برای گذار از مقدمه و انتقال به موضوع اصلی است. در بخش اصلی، پرداختن به حقیقت محمدی، مسئلۀ قدیم بودن پیامبر، فاتح رسل بودن او و خبر دادن کتاب‌های آسمانی از آمدنش، ذکر معجزات و شفاعت‌خواهی از ایشان مهم‌ترین محورهای مدح به‌شمار می‌روند. در تخلص به مدح امیر، شاعر واژۀ «اللّه» را محور قرار می‌دهد و با آن، بخش مدح نبی را به بخش مدح امیر پیوند می‌زند. تکرار مفاهیم و تکنیک‌های پردازش و نیز ترتیب مشخص چینش مطالب در ساختمان مولدیه‌های ابن زمرک، از معایب این مولدیه‌هاست.}, keywords_fa = {"ادبیات اندلس"," ابن زمرک"- "مدح النبی" –" مولدیه "- "تخلص"}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98287.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98287_add20b423f53224e1731a0e9208f3ea6.pdf} }