@article { author = {Behroozi, Mojtaba and Abavisani, Hoseyn and eshkevari, Seyyed Adnan and Nazemian, Hooman}, title = {Pictorial Irony in the Political Poem of Badr Shaker Sayab}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {7}, number = {1}, pages = {7-49}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {Irony is a technique based on  the contradiction among two mutual pictures from contemporary conditions or among  heritage data and some contemporary  situations.  By exploiting  such a strategy,the poet use  the irony speaking to mention his internal ideas. and by creating a relation among present unconfirmity in a elegy, is establishes The unagreement between present conditions and future good situation. Based on this ,the Irony is considered as one of the baisic themes of political and social poem of Siab ,through which criticize undirectly the society challenges.often by calling litral, historical,religious and national heritage and providing the contemporary and contradictional implications,he opens a space in his poem  that places the golden past of Arabs versus the contemporary conditions of Arabs society,spcially Iraq. Sayyab selects this strategy to fight. the cruelty of bosses and political Iraq and encouraging to combat against colonization. The present study evaluate the different kinds of Irony in the political and social poem of Sayyab  by a descriptive method.}, keywords = {Badr Shaker Sayyab- Irony-social and political poem-heritage}, title_fa = {ناسازواری تصویری در شعر سیاسی و اجتماعی بدرشاکر سیاب}, abstract_fa = {ناسازواری تصویری، تکنیکی است مبتنی بر بیان تناقض بین دو تصویر متقابل، از شرایط معاصر و یا بین برخی از داده‌های میراثی و برخی اوضاع معاصر. شاعر با بهره‌گیری از چنین شگردی، گاه جهت بیان اندیشه‌های درونی‌اش، به سخن گفتن در لفافه گرایش پیدا می‌کند و با ایجاد ارتباط میان ناسازه‌های موجود در یک قصیده، ناهمخوانی بین شرایط فعلی و وضعیت آرمانی را اثبات می‌کند. بر همین اساس ناسازواری تصویری به عنوان یکی از اساسی‌ترین دستمایه‌های شعر سیاسی و اجتماعی سیاب محسوب می‌گردد ، که از طریق آن به صورت زیرکانه و گاه غیر مستقیم به نقد چالش‌های جامعه خود می‌پردازد. وی در بیشتر مواقع با فراخوانی میراث ادبی، تاریخی، دینی، ملی و دگرگونی دلالت‌های میراثی فراخوانی شده به دلالت‌های معاصر و متناقض، در شعر خود فضایی می‌گشاید، که گذشته طلایی عرب‌ها را در مقابل شرایط معاصر جامعه عربی و به ویژه عراق قرار می‌دهد . با توجه به گستردگی شکل دوم ناسازواری تصویری و نظر به فراخوانی شخصیت، حکایت و متون میراثی و دگرگونی متناقض آنها ، و همچنین پنهانی‌تر بودن معنا در بافت شکل دوم، شاعر از نوع دوم ناسازواری تصویری بهره‌ی بیشتری جسته است.سیاب این شگرد را بیشتر برای مقابله با ظلم حاکمان و سرکوبگری‌های سیاسی، تمسخر عقب ماندگی جوامع عربی و عراق، بیداری آنها، تشویق به مقابله با استعمار و... برگزیده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی، دامنه‌ی گونه‌های مختلف ناسازواری تصویری را، در شعر سیاسی و اجتماعی سیاب مورد ارزیابی قرار می‌دهد. }, keywords_fa = {}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98280.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98280_320f2fdc023156ec245e6121fda98159.pdf} } @article { author = {Jigare, Mina and Sadeghi, Zahra}, title = {Investigation and analysis of Sura - Al-Enfetar, relying on Structuralism theory}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {7}, number = {1}, pages = {50-74}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {Structuralism is like a philosophy and a religion of thought and a means to study the arena of politeness. And its foundation is based on a general insight or systematic set. And in order to examine the structure of the subject, we must observe the general view, Therefore, the structuralist style does not only include events and words but also includes the relation between that event and the vocabulary, And structuralism is a descriptive style that does not directly address content, but also emphasizes the structure of content and components and the construction of the fittest of the text, despite its differences and harmony in which it exists. Literary constructivists have a meaning in the quality, not self-meaning, they talk about the word itself and reject the critical style of imitation. The Qur'an is the divine book based on a subtle structure that is not void of relevance, proportionality and balance. And the content of this research is based on two bases: separation and composition in the understanding of Surah al-Enfetar, because the text of the Quran has a specific and precise structure that God has revealed, which is a sign of its meaning and content. In order to investigate the structure of the Surah al-Enfetar, we must analyze it as its constituent parts, and examine it in terms of content and its components and its components in a thematic manner without the involvement of any particular thought and belief.The purpose of this article is to discover the technical structuralism in Surah al-Enfetar and how to perform the duties of aesthetics, given the importance and impact of the structuralism of this surah in the audience}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و تحلیل سوره انفطار با تکیه بر نظریه ساختارگرایی}, abstract_fa = {ساختارگرایی به مانند اسلوب و مذهب فکری و وسیله ای برای واکاوی پا به عرصه ادب گذاشت که سنگ بنای آن بر اساس بینش کلی یا مجموعه ای نظام دار است . و برای بررسی ساختار موضوع باید دید کلی به موضوع را رعایت نمود، بنابراین اسلوب ساختار گرایانه فقط شامل رویدادها و واژگان به تنهایی نیستند بلکه در برگیرنده رابطه ای است که بین آن رویدادها یا واژگان می باشد، و ساختارگرایی، اسلوبی توصیفی است که مستقیما به محتوا توجه نمی کند بلکه بر ساختار محتوا و اجزای تشکیل دهنده و بنای آن که تناسب متن را، با وجود اختلافات و هماهنگی هایش که در آن وجود دارد، تشکیل می دهد تاکید می نماید. ساختارگرایان ادبی به کیفیت معنی بوجود آمده نه خود معنی توجه می کنند، و در مورد خود آن واژه سخن می گویند و اسلوبهای نقدی تقلیدی را رد می کنند.قران همان کتاب مسطور الهی بر اساس ساختار ظریفی بنا شده که خالی از موضوعیت و تناسب و توازن نیست، و محتوای این پژوهش بر دو پایه: تفکیک و ترکیب در فهم سوره انفطار استوار گردیده، زیرا متن قرآن ساختار خاص و دقیقی دارد که خداوند تبارک و تعالی آن را نازل کرده تا گواه و نشانگر معنا و محتوای آن باشد. و برای بررسی ساختار سوره انفطار باید آن را به اجزای تشکیل دهنده اش تحلیل نماییم، و از نظر محتوا و تفاصیل و اجزایش به شکل موضوعی بدون دخالت هیچ فکر و عقیده ای خاص در آن بررسی کنیم.هدف از این مقاله کشف ساختارگرایی فنی موجود در سوره انفطار و چگونگی انجام وظایف زیبایی شناسی، با توجه به اهمیت و میزان تاثیر ساختارگرایی این سوره در مخاطب است.   }, keywords_fa = {}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98279.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98279_f8de8486044b7e1c7256e8a686c41b3c.pdf} } @article { author = {Saberi, Ali and Taghavi Fardood, Muhammad Amin}, title = {Literary Metacriticism in the Works of Seyyed Mortazda}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {7}, number = {1}, pages = {75-104}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {The present article, studies Seyyed Mortadza's  metacritical theories by examining  his works as well as the works of literary writers who have studied Seyyed Mortadza's literary and critical theories. studying his works indicates that his three works Omalley, Al-Shahab and tayf Alkhyal enjoys the most literary critical theories, and we tried to find out what different perspectives Seyyed Mortazda had in comparison to his contemporaries and predecessors? And what steps has he  taken in the development of literary metacritical thoughts? In a process of cross-sectional study we also found that he has promoted his critical knowledge by clarifying some critical theories prevalent in his time and also by utilizing some theories of literary critical theorists such as "Jahez", "Ibn Qtybh", "Amudi" and etcetera. In addition to considering some critical theories of his time, he has also judged about critical methods of equilibrium and  differentiation by the means of his knowledge in different fields of theology, jurisprudence, interpretation, etc. He  has theorized about critical thoughts  in the process of his studying literary works and has offered new critical methods in criticizing literary works}, keywords = {"literary criticism"- "metacriticism"-" Sayyed Mortadha"- "Amali"}, title_fa = {فرانقد ادبی در آثار سیدمرتضی(ره)}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر، توانست با مطالعۀ آثار سیدمرتضی و همچنین آثار نویسندگانی که به بررسی اندیشه‌های ادبی و نقدی او پرداخته‌اند، اندیشه‌های فرانقدی او، را مورد بررسی قرار دهد. بررسی مجموعۀ آثار سیدمرتضی نشان می‌دهد که سه اثر امالی، الشهاب و طیف الخیال او بیشترین قضایای نقدی ادبی را در خود جای داده‌اند و ما تلاش کردیم تا دریابیم سیدمرتضی چه دیدگاه‌های متمایزی از معاصران و پیشینیان خود داشته است و چه گام‌هایی در گسترش اندیشه فرانقد ادبی برداشته است و در یک فرایند پژوهشی مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی دریافتیم که او با تبیین برخی قضایای نقدی رایج در زمان خود و با بهره‌گیری از نظریات نظریه‌پردازان نقدی و ادبی از جمله «جاحظ»، «ابن قتیبة»، «آمدی» و غیره در کتاب‌هایشان، دانش نقدی خود را ارتقا داده است و با بهره‌گیری از دانش خود در سایر زمینه‌ها از جمله کلام، فقه، تفسیر و غیره در این وادی ضمن پرداختن به برخی از نظریات، تئوری‌ها و قضایای نقدی زمان خود، و تئوری‌هایی چون لفظ و معنی ، نقد بلاغی، اقدام به داوری درباره شیوه‌های نقدی موازنه و مفاضله کرده است. و در فرایند بررسی و تفسیر آثار ادبی، گاهی خود در قضایای نقدی، نظریه‌پردازی کرده و شیوۀ نقدی جدیدی را در نقد آثار پیشنهاد داده است.   }, keywords_fa = {"نقد ادبی"-"فرانقد"-"سیدمرتضی"-"امالی"}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98281.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98281_bfd05bdb271bbcf263b9eeeeb135e9cb.pdf} } @article { author = {Sedghi, Hamed and Falahati, Soghra and Eshkewari, Seyed Adnan and Jaliliyan, Sabri}, title = {The investigation in to the aspects of identity crisis in the poems of Adnan Al-Sayegh}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {7}, number = {1}, pages = {105-130}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {The identity is the more important pillar of the human personality or the answer to this question: "who is the man" The political, social and cultural factors threatened the identity in the present world. And emerged in literary effects and in especially in the poems of contemporary poets. The political and social crisis conditions in Iraq cause emergence identity crisis in the contemporary literature of this country. Adnan –Al-Sayegh – the Iraqi contemporary poet is a part of this literature. He reflects the various aspects of identity crisis in this poem. Our purpose in this article is the investigation in to the aspects of identity crisis in the poems of this Iraqi immigrant poet.}, keywords = {identity crisis- contemporary poets of Iraq- Adnan –AlSayegh}, title_fa = {بررسی ابعاد بحران هویت دراشعار «عدنان الصائغ»}, abstract_fa = {«هویت» از مهم‌ترین مؤلفه‌های شخصیتی انسان و تلقی او از خود یا پاسخ به سؤال «چه کسی بودن» است. در دنیای کنونی، انسان به دلیل وجود تهدیدهای فراوان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دچار بحران شده و بحران هویت در آثار ادبی و به ویژه در شعر شاعران معاصر نمود یافته است. اوضاع سیاسی- اجتماعی چند دهه ی اخیر عراق، شرایط بروز بحران هویت در ادبیات معاصر این کشور را فراهم آورده است. عدنان الصائغ (متولد1955م) شاعر معاصر عراقی از نزدیک شاهد شرایط نابسامان عراق است و ابعاد مختلف فردی و ملی بحران هویت در اشعارش منعکس شده است. نوع زندگی او در عراق و شرایط سیاسی این کشور و مهاجرت اجباری شاعر از عواملی است که بحران هویت را در او ایجاد کرده است. هدف ما در این پژوهش این است که با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی ابعاد مختلف این بحران در اشعار این شاعر مهاجر عراقی بپردازیم. }, keywords_fa = {بحران هویت- شعر معاصر عراق,عدنان الصائغ}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98275.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98275_4b885c5ee39b8dce1443c529c8fc4016.pdf} } @article { author = {Echresh, Kheyriyeh and Dadkhah tehrani, Hasan and Sayyahi, Sadegh and Edalati Nasab, Ali}, title = {Relations and functions of power in AjnehateAlfarashat by Mohammad Salmavi (on the basis of J. Gremas' Active pattern and Michel Foucault's discourse.)}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {7}, number = {1}, pages = {131-170}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {Critical Discourse analysis is a new definition of discourse analysis its an important branch of discourse analysis. This approach emphasizes the need for a more comprehensive analysis of discourse Among the interesting aspects of critical discourse are producing or strengthening an ideology, understanding texts in their wider context, and using pragmatic and scientific approach to the text analysis. because analysis of new contexts especially novel have an important role in cultural and social evolution in contemporary world, analysis of contexts in this basic is necessary in contemporary literature.This study codified on the basis of validity discourse analysis, active pattern, Gremas' semantic square, and Michel Foucault's discourse analysis theory of power. So on the basis of Gremas' active pattern, the structure of the novel and the relationship between the structure and content investigated. Then changeability in the novel process and its semantic square codified. The results showed that the researcher has stated the changeability in the novel on the basis of exact structure and a plot in different ways and the work of activists has been defined as for the aims specified. In this study, the researcher considered the power relations, power and people, and the relationship between them, the role of power in the sexuality problem and its control. The researcher also arise against the Egyptian governor with the critical content and defended women and their gender by condemning the authority view of sexuality problem.}, keywords = {Discourse- Validity Discourse-Gremas- Michel Foucault-Ajnahatulfarashat- Mohammad Salmavi}, title_fa = {مناسبات و کارکردهای قدرت در رمان «اجنحة الفراشة» از محمد سلماوی (بر اساس الگوی کنشی گرماس و نظریه گفتمان میشل فوکو)}, abstract_fa = {تحلیل گفتمان، گرایشی بین رشته‌ای در مجموعۀ دانشهای علوم انسانی و علوم اجتماعی است که از اواسط دهۀ 1960م تا 1970م، ظهور کرده است. این اصطلاح را نخستین بار زلیگ هریس به کار گرفته و بر انواع مختلفی از روایی، قدرت و انتقادی اطلاق می‌شود. در تحلیل گفتمان تولید یا تقویت یک ایدئولوژی خاص، بررسی سطوح بالاتر جمله، نگاه علمی و کاربردی به متون، قدرت و غیر آن مورد نظر است.این پژوهش بر مبنای تحلیل گفتمان روایی بر اساس الگوی کنشی و مربع معناشناختی گرماس ونظریه تحلیل گفتمان قدرت میشل فوکو تدوین شده است. بر این اساس ابتدا با توجه به الگوی کنشی گرماس، ساختار داستان و ارتباط بین ساختار و متن بررسی و تبیین شد و سیر تحول در فرآیند داستان بر این اساس تبیین و مربع معناشناختی آن تدوین شد و سپس با توجه به نظریه گفتمانی فوکو موضوع قدرت و بررسی ارتباطات ساختاری و کلامی آن در متن تبیین شد. نتایج حاکی از آن است که نویسنده بر مبنای ساختار و پیرنگی دقیق سیر تحول در داستان را به اشکال متنوعی بیان کرده و سیر فعالیت کنشگران با توجه به اهداف پیش روی آنها مشخص شده است. در سیر فعالیت کنشگران و مسیر تحول آنها از یک سو و مربع معنایی رمان از سوی دیگر قدرت نقشی اساسی دارد. در این رمان همچنین نویسنده به مناسبات قدرت، قدرت و مردم و ارتباطات بین آنها، نقش قدرت بر مردم و کنترل آنها پرداخته و با متنی انتقادی بر علیه قدرت حاکم بر مصر به پا خواسته و با محکوم کردن نگاهی قدرتمندانه به مردم عادی و مشکلاتشان از آنها دفاع کرده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98276.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98276_ae6a4da8efb4c13d6bc46f053d6d3093.pdf} } @article { author = {Seyyed Hasan Fatehi Nejad, Seyyed Hasan and Mirzaei, Faramarz and seNsebli, Bibi Rahil}, title = {postcolonial reading experience of immigration in novel "Fingers of Lolita" of Waciny al-aaraj From the perspective of Homi Bhabha}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {7}, number = {1}, pages = {171-198}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {Immigration is one of the most important issues of postcolonial criticism and the novel Fingers of Lolita of Waciny al-aaraj, the Algerian contemporary novelist, including novels pay issue migration from East to West. This study is mentioned evaluate migration in the abovementioned novel from the perspective of Homi Bhabha- theorists this critique. Homi Bhabha Knows immigrants in connection with the memories and identity change approach and collision of subject and the other. The main issue of this study is investigate the expression of components in this novel and in this regard, used descriptive and analytical methods. The results show that immigrant characters in this novel, despite differences in reliance on memories, remember the time and place of the past through issues such as: Current clues, objects, guestbook Algeria, places, remarks persons. And living in the third space, have been hybridity  identity. And this affair has appeared  in component such as language, religion, nationality, religion and the name. And because of the direct relationship between the "subject " (colonial) and "other" (colonized), despite the effort of "other" for, swoop of distance, also in the "other" place. There have been othering by emphasizing differences, plural pronouns absent, media, representation of stereotypes, racism, relying on the past.}, keywords = {: Experience of immigration- "Fingers of Lolita"- Waciny al-aaraj- Homi Bhabha}, title_fa = {خوانش پسااستعماری تجربه‌ی مهاجرت در رمان «أصابع لولیتا» اثر واسینی الاعرج از دیدگاه هومی بابا}, abstract_fa = { مهاجرت یکی از موضوعات مهم نقد پسااستعماری است و رمان اصابع لولیتا اثر واسینی الاعرج، رمان­نویس معاصر الجزائری از جمله رمان­هایی است که به مساله مهاجرت از شرق به غرب می­پردازد. این پژوهش برآن است این مساله را در رمان یادشده از دیدگاه هومی بابا- از نظریه­پردازان این نقد، مورد ارزیابی قراردهد. هومی بابا، مهاجر را در ارتباط با یادآوری خاطرات، تغییر هویت و برخورد «من» (استعمارگر) و «دیگری» (استعمارزده)، می­داند. مساله اصلی این پژوهش، بررسی این مولفه­ها در این رمان است و در این راستا از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده­است. نتایج نشان می­دهد در این رمان، شخصیت­های مهاجر با وجود تفاوت در اتکا به خاطرات، زمان و مکان گذشته را از طریق اموری چون: قرائن حالیه، اشیاء، یادگاری­های الجزائر، مکان­ها، سخنان اشخاص و امور طبیعی به یاد می­آورند و با زندگی در فضای سوم، دچار پیوندخوردگی هویتی شده­اند و این امر در مولفه­هایی چون زبان، دین، ملیت، نام و دین نمود یافته­است و به دلیل ارتباط مستقیم «من» و «دیگری» با وجود تلاش «دیگری» برای از بین­­بردن فاصله، همچنان در مقام «دیگری» است و دیگریت­سازی از طریق تاکید بر تفاوت­ها، ضمایر جمع غائب، رسانه و بازنمایی کلیشه­ها، نژادپرستی، تکیه بر گذشته صورت پذیرفته­است.  }, keywords_fa = {تجربه مهاجرت- اصابع لولیتا- واسینی الاعرج- هومی بابا}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98277.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98277_468dd2de5ed695b9a6af0149046e0a25.pdf} } @article { author = {Mahdavi Ara, Mostafa}, title = {A study of development of Yemen’s revolution poem (1948-1962) A case study of Mohamad Abdeh Qanem}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {7}, number = {1}, pages = {199-242}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {Socially and politically speaking, the Yemen’s revolution in 1948 and 1962 and the presence of British Colonialism in Gulf of Aden for more than one century resulted in fundamental evolutions in this country so that its reflection would be investigable in Yemen’s poem and literature.After these events till the Presidential government, Colonialism exit and Northern and Southern Yemen’s unification, Yemen’s stability poem underwent enormous evolutions conceptually. This work aims to study Yemen’s stability poem, the reasons of this literature formation and its components under the analytical-descriptive approach. This study is the case study of Mohamad Abdeh Qanem. Both the neglect of this issue from the researcher’s point of view and, probably, the current conditions of this country would clarify the necessity of such studies. The results show that Yemen’s stability poem has been constructed under the influence of thinkers’ thoughts such as Seyed Jamal AldinAsadabadi, Mohammad Abdeh and so on. Moreover, the 1948 and 1962 revolution, the formation of Yemen’s Presidential government, colonialism exit and the Northern and Southern Yemen’s unification in 1990 can be considered as its consequence.}, keywords = {Yemen- Stability poem-Formation reasons- Components}, title_fa = {پژوهشی در شعر انقلاب یمن (ما بین سال‌های 1340 تا 1360میلادی)}, abstract_fa = {چکیدهانقلاب سال‌های 48 و 62 میلادی و حضور بیش از یک سده‌ای استعمار انگلیس در خلیج عدن، تحولات عمیقی در امور سیاسی و اجتماعی یمن ایجاد کرد که بازتاب آن را می‌توان در شعر و ادبیات این کشور جست.شعر پایداری یمن پس از این حوادث تا اعلام حکومت جمهوری و خروج استعمار و اتحاد یمن شمالی و جنوبی، از نظر مضمون و محتوی دگرگونی‌های زیادی را پشت سر گذاشت. این پژوهش در صدد است به روش توصیفی – تحلیلی به بررسی شعر پایداری یمن و مطالعه‌ی عوامل شکل‌گیری این ادبیات و مولفه‌های آن بپردازد.آنچه ضرورت انجام این تحقیق را تبیین می‌سازد، دور ماندن این مقوله از نگاه پژوهشگران و عدم توجه شایسته‌ی محققان محترم  به این موضوع می‌باشد و شاید شرایط کنونی حاکم بر کشور یمن ضرورت انجام جستار حاضر را نمایان‌تر سازد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد: شعر پایداری یمن متأثر از افکار و اندیشه‌های اندیشمندانی همچون سید جمال الدین اسدآبادی، محمد عبده و ... و در نتیجه‌ی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی شکل گرفته است و رهیافت آن را می‌توان انقلاب سال‌های 1948 و 1962 م.، تشکیل حکومت جمهوری یمن، خروج استعمار و اتحاد یمن شمالی و جنوبی دانست. }, keywords_fa = {کلیدواژگان: یمن,شعر پایداری,عوامل شکل‌گیری,مولفه‌ها}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98278.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98278_7b83d8c39a0832e76174e5f4def41a52.pdf} }