@article { author = {امین‌مقدسی, ابوالحسن and محمدی, اویس}, title = {}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {3}, number = {2}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Abdullah Albaradouni,surrealism,Yemen poem,literary styles}, title_fa = {بررسی سبک سوررئالیسم در دیوان عبدالله البردونی}, abstract_fa = {عبدالله البردونی در مرحلة آخر حیات شعری خود، به شعر سوررئالیستی روی آورده است. سرودن این اشعار براساس سبک مبتنی بر ناخودآگاه انجام شده و تکیه بردونی بر ناخودآگاه، بر تمامی عناصر شعری او تأثیر گذاشته است. ازجملة این تأثیرات می‌توان به زبان شعری بردونی اشاره کرد. زبان شعری او در این قصیده‌ها علاوه‌بر غموض و غرابت، هنجارگریزی و ساختارشکنی زیادی دارد. از دیگر تأثیرات ناخودآگاه، شکل‌گیری عناصری چون زمان و مکان سوررئالیستی در اشعار اوست؛ به نحوی که زمان و مکان در اشعار او از گستره‌ای وسیع و نامحدودتر برخوردارند و چارچوب و حدومرزهای دنیای واقع و خودآگاه را ندارند. نگارش ناخودآگاه همچنین باعث آشنایی‌زدایی‌هایی فراوان در محور افقی و عمودی شعر گشته است که برگرفته از دو اصل «پیوند آزاد» و «تصادف عینی» سوررئالیسم است. کثرت این امر موجب پدیده‌ای در شعر او به‌نام «فضاهای گسستة شعری» شده است. در این مقاله، تمامی این موارد بررسی خواهد شد.}, keywords_fa = {عبدالله البردونی,سوررئالیسم,شعر یمن,سبک‌های ادبی}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98221.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98221_f4a4e02ac46943bfcf400d6cdc50c9c2.pdf} }