@article { author = {فرامرزی, زین العابدین}, title = {The Critical Readout of Affidavit at Poem in the Arabic Synatax}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {4}, number = {2}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {"> This investigation is a critical approach on one of the mostimportant linguistic material of the Arabic grammarian (i.e. Poetry)which has been used to justify the grammatical categories. The centraldiscussion related to the difference between poetry and prose as aspecial structure that can’t be the proper patterns for derivation ofgrammatical rules. In the formalism perspective literariness meansmaking-strange that take place on typical language. This processdepends on several mechanisms such as the rhyme, putting the wordsforward and backward, deleted, addition, and changing the position ofthe phrase in poetic context. These mechanism have been called(poetic necessities) or (zarorat Al sheriya) in the Arabic traditionallinguistic. Our hypothesis is the poetic language has not sufficientauthenticity to be used as a well form structure. But the grammarianconsidered it as a well-form structure that has validity to be usedbroadly in the derivation of grammatical rules. Controversially poetryloses its authenticity because of its abnormality. Indiscriminationbetween the poetry and prose in Arabic grammatical studies haveleaded to the expansion of grammatical exceptional case andconsequently this procedure created very serious complexity andambiguity in the Arabic grammar}, keywords = {Arabic grammar,poetry,abnormality,justifier phrases}, title_fa = {بازخوانی انتقادی استشهاد به شعر در نحو عربی}, abstract_fa = {در نوشتار پیش‌رو تلاش شده تا شعر به‌عنوان یکی از منابع مورد استشهاد نحویان برای توجیه حالت‌های دستوری، بازخوانی و میزان اعتبار الگوهای مورد استشهاد سنجیده شود. محوری‌ترین نکتۀ مورد بحث این است که تمایز میان ساختار شعر و نثر به‌ویژه آنجا که مسئله مربوط به دستور زبان می‌شود اهمیت می‌یابد. نثر به‌دلیل رعایت هنجارهای زبان از اعتبار بیشتری نسبت به شعر برخوردار است و شعر به‌جهت ویژگی‌های خاصی که از لحاظ ترکیبی دارد نمی‌تواند الگوی مناسبی برای استشهاد و استخراج قاعدۀ نحوی باشد. آنچه زبان شعر را تعین ویژه می‌بخشد هنجارگریزی‌های ساختاری و معنایی در شعر است. ادبی بودن یک متن بر پایۀ ساز و کارهایی است که از نگاه فرمالیست‌ها بر بیگانه‌سازی زبان رایج استوار گشته است. بیگانه‌سازی در سطح فرم، زبان عادی را به زبان ادبی اعتلا می‌بخشد. مکانیزم‌هایی مانند: کاربرد وزن و قافیه، ایجاد تقدیم و تاخیر، حذف، افزایش، ابدال و مواردی نظیر آن از جمله ساز و کارهای بیگانه‌سازی در شعر است که در گفتمان نحو عربی در ذیل مقولۀ ضرورت‌های شعری طرح شده است. زبان شعر به‌علت قاعده‌گریزی‌های مکرر و ضرورت‌هایی که با آن مواجه است، نمی تواند الگوی مناسبی را برای استخراج قاعده ارائه دهد. ازاین‌رو می‌بایست مقولۀ شعر را جدا از  نثر و گفتار فصیح در نظر گرفت. عدم تفکیک درست میان این دو سطح از زبان در نحو عربی باعث گسترده‌شدن دامنۀ موارد استثناء بر اصل قاعده شده است. این مسئله در نهایت به پیچید‌ه‌ترشدن نحو عربی و ناکارآمدی آن در نظام آموزشی زبان عربی منتهی شده است.}, keywords_fa = {نحوعربی,شعرعربی,هنجارگریزی,استشهاد نحوی}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98233.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98233_7beeeb8459d99b20728134e54c5a271d.pdf} }