@article { author = {حاجی زاده, مهین and بهمن, مایه گوزل and ابهن, محدثه}, title = {}, journal = {Arabic Literature Bulletin}, volume = {6}, number = {1}, pages = {67-91}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2588-6835}, eissn = {2588-7491}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و تحلیل اشعار تعلیمی سلیمان العیسی در حوزه ادبیات کودک}, abstract_fa = {ادبیات کودک رویکرد جدیدی است که در سالهای اخیر بسیاری از نویسندگان و شاعران کشورهایجهان به آن پرداخته اند، اینان معتقدند که کودکان به عنوان قشر بنیادی و مهم جامعه، نقش حیاتی درسرنوشت جوامع ایفا میکنند. از این رو، بسیاری از ادیبان این گونه ی ادبی را، ابزاری برای آماده ساختنکودکان و اجتماعی نمودن آنها برای بر عهده گرفتن نقش های اجتماعی در آینده می دانند و معتقد هستند کهآگاه سازی و تربیت درست کودکان، ضامن پیشرفت کشورها خواهد بود. در جهان عرب، بعد از جنگ ژ وئن1967 ، شاهد فعالیت های گسترده ای در زمینه ادبیات کودک هستیم. یکی از پیشگامان این حوزه، سلیمانالعیسی، شاعر معاصر سوریه است که تمام توان خود را در زمینه آشنا ساختن کودکان به مسائل آموزشی،تربیتی، فرهنگی و ملی به کار میگیرد. وی، در به کاربردن کلمات، در اشعار خود، دقت کافی کرده تا از یکسو، گنجینه لغوی کودک غنی شود و از سوی دیگر، کودکان به واسطه آشنایی با کلمات فصیح، حافظ میراثکهن عربی باشند. واژه، نقش اساسی در زندگی اجتماعی انسان دارد و تجارب نسل ها را بر دوش می کشد .سلیمان العیسی، معتقد است که دنیای امروز، دنیای آموزش کودکان است، زیرا کلید موفقیت جامعه در دستانکوچک آنان است. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته، سعی شده است با بررسیاشعار سلیمان العیسی در حوزه ادبیات کودک، مضامین و راهکارهایی که وی در زمینه تربیت و آموزش وآگاهسازی کودکان به کار گرفته، مورد تحلیل و پژوهش قرار گیرد.}, keywords_fa = {ادبیات کودک,سوریه,سلیمان العیسی,آموزش و تربیت}, url = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98262.html}, eprint = {https://jalc.sbu.ac.ir/article_98262_2c0c3e0afa983299f447d29c431590e3.pdf} }