%0 Journal Article %T جلوه‌های نوگرایی در خمریات حسین بن ضحاک %J پژوهشنامه نقد ادب عربی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2588-6835 %A محمدی, محسن %A قهرمانی مقبل, علی اصغر %D 2023 %\ 03/11/2023 %V 12 %N 25 %P 7-29 %! جلوه‌های نوگرایی در خمریات حسین بن ضحاک %K حسین بن ضحاک %K شعر عباسی %K خمریات %K نوآوری %R 10.29252/jalc.2022.227451.1148 %X بررسی اشعار حسین بن ضحاک از منظر نوآوری در مقدمه قصیده، که هم‌زمان با آغاز نواندیشی در نظام فکری و فرهنگی سنن عربی بود، در نزد او حالتی از تحول و دگرگونی و هوشیاری نسبت به واقعیت جدید بود. حسین بن ضحاک از جمله شاعرانی بود که تحت تأثیر فرهنگ‌های گوناگون، و از جمله فرهنگ ایرانی، از اسلوب و تعابیر جدیدی استفاده کرد تا بتواند اشعارش را متناسب با تحول نوین همگام سازد، بنابراین مانند ابونواس، ابتدا از مقدمه خمری به جای مقدمات طللی در مطلع قصاید خود استفاده کرد، و آن را نقطه آغازی برای بیان رویکردهای فکری و فرهنگی جدید قرار داد و در خمریه به نگرش صوفیانه گرایید. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با مبنا قرار دادن نظریات ناقدان، به بررسی نوآوری در خمریات حسین بن ضحاک، پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ضحاک، خمر را به عنوان نماد فرهنگ جدید، با رویکردی نو که از ظرافت‌گویی او در بیان شعری حکایت دارد، معرفی کرده است، و با استفاده از تعابیر نو، و تقابل خمر و طلل، با ارزش‌های عربی و جاهلی مخالفت کرده و به فرهنگ و اصالتی جدید دعوت کرده است و بدین‌وسیله توانسته تا اشکال جدیدی را در چارچوبی جدید که با واقعیت عصر همخوانی دارد، مطرح ‌نماید. بنابراین حرکت و حیات و پویایی نیز در خمریات شاعر به دلیل انسجام زبانی و استفاده از تصاویر زنده بصری بارز است. %U https://jalc.sbu.ac.ir/article_102852_769bbe714c1fe1415a86a5ec82ec28d7.pdf