ORIGINAL_ARTICLE
مطالعهی حوزهی معنایی «صَدَّ» و معناشناسی درزمانی و همزمانی «صدید» در قرآن کریم
یکی از مقولههای کلیدی در دانش معنیشناسی جهت تعیین معنای دقیق واژگان، مطالعهی حوزههای معنایی است. از این روش میتوان برای فهم بهتر قرآن کریم بهره برد. این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی واژگان همنشین «صَدّ» و با هدف تبیین حوزهی معنایی «صَدَّ» و معناشناسی درزمانی و همزمانی واژهی «صدید» در قرآن کریم انجام شده و در پی پاسخ به این سؤالات است: 1- واژهی «صدّ» با کدام حوزههای معنایی ارتباط دارد؟ 2-کدام یک از واژگان مجاور«صد» در تعیین حوزهی معنایی آن نقش برجستهتری ایفا مینماید؟ 3-کدام واژگان همنشین در تبیین معنای «صدید» نقش قابل ملاحظهای دارند؟ با تحلیل واژگان همنشین مشخص شد که واژهی «صَدَّ» به حوزهی معنایی کفر، ظلم، نفاق، فسق و ضلالت تعلق و با آنها تعامل و رابطه ی معنایی دارد.کافران، منافقان و ظالمان به عنوان همنشینهای فاعلی، نقشی تعیین کننده در تبیین حوزهی معنایی «صَدَّ» ایفا میکنند.کفر از میان این واژگان به عنوان همنشین تقدمی، نقش چشمگیرتری دارد. این پژوهش علاوه بر تعیین حوزهی معنایی «صدَّ» به معناشناسی درزمانی و همزمانی واژهی «صدید» مشتق از مادهی«صَدَّ» در قرآن کریم نیز پرداخته است. بررسی واژگان همنشین و جانشین صدید نشان داد که کلمهی «صدید» در سطح روابط همنشینی با کلمات خَابَ، جبّار، عنید، یُسقَی، ماء، یَتَجَرَّعُ و یأتی و در سطح روابط جانشینی با واژگان حمیم و غسّاق ارتباط معنایی دارد. با تحلیل همنشینها و جانشینهای «صدید» نیز مشخص شد که صدید ارتباط عمیقی با حوزههای معنایی کفر، عذاب و جهنم دارد.
https://jalc.sbu.ac.ir/article_98311_e3a89db6dc1949a89a5f8dee64ee1dca.pdf
2018-03-21
7
55
مرتضی
قائمی
mortezaghaemi2@gmail.com
1
عضو هیات علمی
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
احمدی
ebrahim.ahmadi53@yahoo.com
2
دانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات عربی
AUTHOR
- القرآن الکریم، مترجم: محمد مهدی فولادوند، تهران: دار القرآن الکریم، 1376ش.
1
- نهج البلاغه، ترجمه: محمد دشتی، چاپ سوم، مشهد: به نشر، 1382ش.
2
- ابن سیده، علی بن اسماعیل، المحکم و المحیط الأعظم، الطبعة الاولی، بیروت: دار الکتب العلمیة، 2000م.
3
- ابن الطفیل، عامر، الدیوان، بیروت: دار صادر، 1979م.
4
- ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، الدار التونسیة للنشر، بیتا.
5
- ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغة، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1422ه.
6
- ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1419 ه.
7
- ایزوتسو، توشیهیکو، خدا و انسان در قرآن، ترجمه: احمد آرام، چاپ نهم، تهران: شرکت سهامی انتشار، 1393ش.
8
- بلخی، مقاتل بن سلیمان، الوجوه و النظائر فی القرآن العظیم، الطبعة الاولی، دبی: مرکز جمعه الماجد للثقافة و التراث، 2006م.
9
- پالمر، فرانک ر، نگاهی تازه به معنی شناسی، ترجمه: کورش صفوی، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز، 1391ش.
10
- جوهری، ابونصر اسماعیل، تاج اللغة و صحاح العربیة، القاهره: دار الحدیث، 2009م.
11
- دهقانپور، علیرضا و ژیلا بخشی، معناشناسی احسان در قرآن، پژوهشنامهی معارف قرآنی، ش17، 1393 ش.
12
- ذبیانی، نابغه، الدیوان، بیروت: دار صادر، 1963م.
13
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دار العلم و الدار الشامیة، 1412ق.
14
- روبینز،آر، اچ، تاریخ مختصر زبان شناسی، ترجمه: محمد علی حق شناس، تهران: نشر مرکز، 1384ش.
15
- زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس فی شرح القاموس،کویت: التراث العربی، 1994م.
16
- زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، الطبعة الثالثة، بیروت:دار المعرفة، 2009م.
17
- سامرائی، فاضل صالح، لمسات بیانیة فی نصوص من التنزیل، الطبعة الثالثة، عمان: دار عمار للنشر، 2003م.
18
- صابونی، محمد علی، صفوة التفاسیر، الطبعة الرابعة، بیروت: دار القرآن الکریم، 1981م.
19
- صادقی، هادی و شعبان نصرتی، الگوی تفکر قرآنی بر اساس معناشناسی همزمانی، فصلنامهی علمی – پژوهشی ذهن، ش48، 1390ش.
20
- صالح، صبحی، مباحث فی علوم القرآن، الطبعة العاشرة، بیروت: دار الملایین، 1977م.
21
- صفوی،کوروش، درآمدی بر معنا شناسی، چاپ پنجم، تهران: سوره مهر، 1392ش.
22
- طبری، محمد بن جریر، تفسیر الطبری جامع البیان عن تأویل آی القرآن، الطبعة الاولی، القاهره: دار هجر، 2001م.
23
- عامری، لبید بن ربیعه، الدیوان، الطبعة الاولی، بیروت: دار الکتاب العربی، 1993م.
24
- عبسی، عنترة بن شداد، الدیوان، بیروت: مطبعة الآداب، 1893م.
25
- عسکری، ابوهلال، الفروق اللغویة، القاهره: دار العلم و الثقافة، بیتا.
26
- عسکری، ابو هلال، الوجوه و النظائر، الطبعة الاولی، القاهره: مکتبة الثقافة الدینیة،2007م.
27
- فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، بیروت: دار الکتب العلمیة، 2003م.
28
- فیروزآبادی، مجد الدین، القاموس المحیط، قاهره: دار الحدیث، 2008م.
29
- قرشی، علی اکبر، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1307ش.
30
- قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، الطبعة الاولی، بیروت: مؤسسة دار الرسالة، 2006م.
31
- کندی، امرؤالقیس بن حجر،الدیوان، الطبعة الخامسة، بیروت: دار الکتب العلمیة، 2004م.
32
- گیررتس، دیرک، نظریههای معناشناسی واژگانی، مترجم: کورش صفوی، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی، 1393ش.
33
- مختار عمر، احمد، علم الدلالة، الطبعة الخامسة، القاهرة: عالم الکتب، 1998م.
34
- مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه، 1360ش.
35
- مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1374ش.
36
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نحوه بازنمایی کلیشههای جنسیتی در داستان "زوجة أحمد" اثر احسان عبدالقدوس
رسانه ها به عنوان ابزار ارتباط، همواره اهمیت کلیدی در تأثیر بر افکار عمومی دارند و برای رسیدن به این منظور از شگردهای گوناگونی استفاده می کنند. یکی از این شیوه ها بازنمایی واقعیت یا عرضه آن به گونه ای است که مخاطب را برای پذیرش واقعیت از دریچه نگاه آن رسانه اقناع نماید. تکرار و تعمیم بازنمایی منجر به کلیشه سازی یا ساخت تفکر قالبی درباره یک موضوع یا گروه خاص در ذهن مردم جامعه میگردد. کتب ادبی هر کشوری نیز به عنوان یک رسانه که هدف آن اقناع مخاطب است، کمابیش درگیر کلیشه های مثبت یا منفی است که از جانب جامعه به نویسنده القا شده است و او نیز در یک کنش متقابل مروّج این تفکرات قالبی می باشد. پژوهش حاضر تلاش نموده است تا با استفاده از روش تحلیلی، توصیفی به واکاوی کلیشههای جنسیتی موجود در کتاب «زوجة أحمد»، اثر «احسان عبدالقدوس» بپردازد. هدف این جستار ارائه خوانشی ارتباط محور از این متن ادبی و بررسی میزان بهرهگیری این نویسنده برجسته مصری از کلیشههای مربوط به جنسیت برای انتقال اندیشه هایش می باشد. دستاورد حاصل از این تحلیل نشانگر آن است که وی در این داستان تلاش نموده است تا با ساخت شخصیت کلیشه ای از یک زن موفق، نقش های زن و مرد را به صورت انگاره های قالبی به مخاطب القا نماید. این داستان در حقیقت پاسخی به نظریات افراط گونه مکتب فیمینیسم است که تمامی کلیشه های جنسیتی را عامل ظلم به زن و تضییع حقوق او می داند.
https://jalc.sbu.ac.ir/article_98310_268f5b2d7766dc988893e47b780dc081.pdf
2018-03-21
57
96
بازنمایی ـ کلیشه ـ جنسیت ـ احسان عبدالقدوس ـ زوجة أحمد
مهین
حاجیزاده
hajizadeh_tma@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
آرزو
شیدایی
sheidaee@yahoo.com
2
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
صدیقه
حسینی
seddigeh_hosseini@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
الف: کتب:
1
احمدزاده کرمانی، روح الله (1390ش)، بازاندیشی در فرهنگ و رسانه: تهران، چاپار، چاپ اول.
2
اسلاملو، نعیمه و زمان وزیری، محمّدحسن (1391ش)، زن ستم تاریخی،ستم برابری: تهران، تلاوت آرامش، چاپ ششم.
3
اعزازی، شهلا (1380ش)، تحلیل ساختاری جنسیت: تهران، مرکز چاپ دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول.
4
امیرپور، مهناز و بهرامیان، شفیع (1392ش)، مبانی کلّی نظریه های ارتباط جمعی: تهران، جامعه شناسان، چاپ اول.
5
خمینی(ره)، روح الله (1384ش)، صحیفه نور: تهران، انتشارات شرکت سهامی چاپخانه وزارت ارشاد اسلامی.
6
دفلور، ملوین و دنیس، اورت ای (1383ش)، شناخت ارتباطات جمعی، ترجمه سیروس مرادی: تهران، انتشارات دانشکده صدا و سیما، چاپ اول.
7
زیبایی نژاد، محمدرضا (1388ش)، هویت و نقش های جنسیتی: تهران، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، چاپ اول.
8
ستوده، هدایت الله (1378ش)، روانشناسی اجتماعی: تهران، آوای نور، چاپ پنجم.
9
سفیری، خدیجه و ایمانیان، سارا (1392ش) جامعه شناسی جنسیت: تهران، جامعه شناسان، چاپ دوم.
10
عبدالقدوس، احسان (بی تا)، زوجة أحمد: قاهره، اخبار الیوم.
11
قائمی امیری، علی (1387ش)، نقش مادر در تربیت: تهران، امیری، چاپ سیزدهم.
12
کوئن، بروس (1395ش)، مبانی جامعه شناسی، ترجمه غلام عباس توسلی و رضا فاضل: تهران، سمت، چاپ بیست و هفتم.
13
کوبلی، پل (1387ش)، نظریه های ارتباطات، جلد اول، ترجمه شاهو صبّار: تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
14
مهدی زاده، سید محمد (1387ش)، رسانه ها و بازنمایی: تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، چاپ اول.
15
میشل، آندره (1376ش)، پیکار با تبعیض جنسی، ترجمه محمد جعفر پوینده: تهران، نگاه، چاپ اول.
16
ب: مقالات:
17
محسنی، مرتضی و ابوالحسنی، علی و تقَوی، صدیقه (1395ش)، تصویرشناسی بیگانه در شاهنامه با تکیه بر کلیشه پردازی: دوفصلنامه پژوهش های ادبیات تطبیقی، دوره 4، شماره 1.
18
معینی فر، حشمت السادات (1388ش)، بازنمایی کلیشه های جنسیتی در رسانه؛ مطالعه موردی صفحه حوادث روزنامه همشهری: فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال دوم، شماره 3.
19
ج: سایت ها:
20
رجبی، زهره (1389ش)، بازنمایی رسانه ای، سایت مرکز آموزش و پرورش مؤسسه همشهری (www.hamshatraining)، تاریخ مراجعه: 2 تیر 1396.
21
سروی زرگر، محمد (1389ش)، نظریه بازنمایی مطالعات فرهنگی، سایت کیانیان (www.kianian.com)، تاریخ مراجعه: 8 تیر 1396.
22
ناظم زاده، فاطمه، رسانه و کلیشه های جنسیتی، سایت تبیان (www.tebyan.net) تاریخ مراجعه: 5 تیر 1396.
23
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل قصیده البحّار و الدرویش (دریانورد و پارسامرد) بر پایه نظریه ی ژاک لکان
منابعمنابع عربی1)حاوی، خلیل. ( 1993 م) دیوان خلیل خاوی، ط 1، بیروت، دارالعودة.2)حجا، خلیل میشال. ( 1999م). الشعر العربی الحدیث، بیروت، دارالعودة.منایع فارسی1)ژیژک، اسلاوی (1392)، کژ نگریستن، ترجمهی مازیار اسلامی و صالح نجفی، تهران: نشر رخداد نو.2)فرضی، سارا (1392)، خیالات جان، تجربه ی عرفانی در آینه ی لکانی، تهران: نگاه معاصر.3)موللی، کرامت (1390)، مبانی روانکاوی فروید لکان، تهران: نشر نی4)هومر، شون (1394)، ژاک لاکان، مترجمین: محمدعلی جعفری و سید محمد ابراهیم طاهایی، تهران: ققنوس. مجلّات1)پاینده، حسین (1388)، نقد شعر زمستان از منظر نظریهی روانکاوی لاکان، فصلنامهی زبان و ادب پارسی، زمستان 88، شمارة42، صص 46-272)فرشید، سیما؛ دارابی، بیتا (1391)، نظمهای سه گانه در نمایشنامهی سیر طولانی شب، نقد زبان و ادبیات خارجی، د 5، ش 1، صص: 130-1503)فرضی، سارا و زرقانی، سید مهدی (1388)، تحلیل انقلاب روحی سنایی بر اساس نظریهی ژاک لکان، جستارهای ادبی، سال چهلودوم ،1388، شمارهی 166، صص 87-110.4)فرضی، سارا و مهدخت پورخالقی (1389)، تأویل حکایت دو زاهد از تاریخ بیهقی بر اساس نظریهی ژاک لکان، جستارهای ادبی، سال چهلودوم ،1389، شمارهی 164.5)مرادی و دیگران (1395)، خوانش شعر مرگ ناصری از منظر آرای لکان، مجلّهی نقد و نظریه ادبی، سال اول، دوره اول، 93- 115. Evans, D. 1997. An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis .London & New York: Routledge.Lacan. Jacques 1988. The Seminar of Jacques Lacan Book II: The Ego in Freud's Theory and in the Technique of Psychoanalysis 1954-1955, Translated by S. Tomaselli. Cambridge University.. Lacan Jacques. 1993. The Seminar of Jacques Lacan, Book III : The Psychoses (1955-56). Trans & Notes: R. Grigg. London: Routledge. امروزه استفاده از نظریات روانشناسی برای تحلیل ادبیات و آثار ادبی کارایی قابل ملاحظه پیدا کرده است در این میان، نظریهی روانکاوی ژاک لکان با تکیه بر عناصر سه گانه، مشهور به نظمهای سه گانه از قبیل نظم خیالی، نظم نمادین و نظم واقع در دورهی اخیر به یکی از پرکابردترین نظریات برای نقد و بررسی فرآوردههای ادبی تبدیل شده است. این نظریه در تحلیل شخصیّتهای روانی و سوژههایی که مسیر تکاملی خاصی را میپیمایند، مفید و مؤثّر است و برای تحلیل همه جانبهی چنین شخصیّتهایی به کار میآید. در میان قصائد عربی برخی از آنها ممتاز و در درجهی اولی اهمیّت قرار میگیرد، از جملهی آنها قصیدهی البحّار و الدرویش خلیل حاوی است که به گونهای نمادین از رابطهی میان شرق و غرب با توجّه به به کارگیری دو شخصیّت بحار و درویش سخن میگوید. از این رو پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی – تحلیلی و تکیه بر نظریهی لکان و عناصر سهگانه در نظریهی او به تحلیل قصیدهی بحار و درویش از خلیل حاوی بپردازد. نتیجه نشان میدهد که شاعر به عنوان روایتگر شخصیّتهای نمادین دریانورد و درویش آنها را به سرعت از ساحت خیالی بیرون آورده و وارد ساحت غیر ممکنات یا نظم واقع قرار داده است و در طی این مرحله کنشهای شخصیّت را برای دسترسی به ناپیداها و امور غیر ممکن که در امر نمادین اتّفاق میافتد به تصویر کشیده است. سرانجام قصیده با مرگ که از عناصر ساحت واقع است پایان میپذیرد و این ساحت پر بسامدترین ساحت در قصیده مورد نظر است.
https://jalc.sbu.ac.ir/article_98312_19ddbd501769c46fa2db0c19316e9a52.pdf
2018-03-21
97
122
لکان
خلیل حاوی
قصیده ی بحار و درویش
نظم های سه گانه
امر واقع
الهه
ستّاری
elahehsattari90@gmail.com
1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری
AUTHOR
مهدی
خرمّی سرحوضکی
khorrami.dr@gmail.com
2
استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری
LEAD_AUTHOR
منابع
1
منابع عربی
2
حاوی، خلیل. ( 1993 م) دیوان خلیل خاوی، ط 1، بیروت، دارالعودة.
3
حجا، خلیل میشال. ( 1999م). الشعر العربی الحدیث، بیروت، دارالعودة.
4
منایع فارسی
5
ژیژک، اسلاوی (1392)، کژ نگریستن، ترجمهی مازیار اسلامی و صالح نجفی، تهران: نشر رخداد نو.
6
فرضی، سارا (1392)، خیالات جان، تجربه ی عرفانی در آینه ی لکانی، تهران: نگاه معاصر.
7
موللی، کرامت (1390)، مبانی روانکاوی فروید لکان، تهران: نشر نی
8
هومر، شون (1394)، ژاک لاکان، مترجمین: محمدعلی جعفری و سید محمد ابراهیم طاهایی، تهران: ققنوس.
9
مجلّات
10
پاینده، حسین (1388)، نقد شعر زمستان از منظر نظریهی روانکاوی لاکان، فصلنامهی زبان و ادب پارسی، زمستان 88، شمارة42، صص 46-27
11
فرشید، سیما؛ دارابی، بیتا (1391)، نظمهای سه گانه در نمایشنامهی سیر طولانی شب، نقد زبان و ادبیات خارجی، د 5، ش 1، صص: 130-150
12
فرضی، سارا و زرقانی، سید مهدی (1388)، تحلیل انقلاب روحی سنایی بر اساس نظریهی ژاک لکان، جستارهای ادبی، سال چهلودوم ،1388، شمارهی 166، صص 87-110.
13
فرضی، سارا و مهدخت پورخالقی (1389)، تأویل حکایت دو زاهد از تاریخ بیهقی بر اساس نظریهی ژاک لکان، جستارهای ادبی، سال چهلودوم ،1389، شمارهی 164.
14
مرادی و دیگران (1395)، خوانش شعر مرگ ناصری از منظر آرای لکان، مجلّهی نقد و نظریه ادبی، سال اول، دوره اول، 93- 115.
15
Evans, D. 1997. An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis .London & New York: Routledge.
16
Lacan. Jacques 1988. The Seminar of Jacques Lacan Book II: The Ego in Freud's Theory and in the Technique of Psychoanalysis 1954-1955, Translated by S. Tomaselli. Cambridge University.
17
. Lacan Jacques. 1993. The Seminar of Jacques Lacan, Book III : The Psychoses (1955-56). Trans & Notes: R. Grigg. London: Routledge.
18
منابع
19
منابع عربی
20
حاوی، خلیل. ( 1993 م) دیوان خلیل خاوی، ط 1، بیروت، دارالعودة.
21
حجا، خلیل میشال. ( 1999م). الشعر العربی الحدیث، بیروت، دارالعودة.
22
منایع فارسی
23
ژیژک، اسلاوی (1392)، کژ نگریستن، ترجمهی مازیار اسلامی و صالح نجفی، تهران: نشر رخداد نو.
24
فرضی، سارا (1392)، خیالات جان، تجربه ی عرفانی در آینه ی لکانی، تهران: نگاه معاصر.
25
موللی، کرامت (1390)، مبانی روانکاوی فروید لکان، تهران: نشر نی
26
هومر، شون (1394)، ژاک لاکان، مترجمین: محمدعلی جعفری و سید محمد ابراهیم طاهایی، تهران: ققنوس.
27
مجلّات
28
پاینده، حسین (1388)، نقد شعر زمستان از منظر نظریهی روانکاوی لاکان، فصلنامهی زبان و ادب پارسی، زمستان 88، شمارة42، صص 46-27
29
فرشید، سیما؛ دارابی، بیتا (1391)، نظمهای سه گانه در نمایشنامهی سیر طولانی شب، نقد زبان و ادبیات خارجی، د 5، ش 1، صص: 130-150
30
فرضی، سارا و زرقانی، سید مهدی (1388)، تحلیل انقلاب روحی سنایی بر اساس نظریهی ژاک لکان، جستارهای ادبی، سال چهلودوم ،1388، شمارهی 166، صص 87-110.
31
فرضی، سارا و مهدخت پورخالقی (1389)، تأویل حکایت دو زاهد از تاریخ بیهقی بر اساس نظریهی ژاک لکان، جستارهای ادبی، سال چهلودوم ،1389، شمارهی 164.
32
مرادی و دیگران (1395)، خوانش شعر مرگ ناصری از منظر آرای لکان، مجلّهی نقد و نظریه ادبی، سال اول، دوره اول، 93- 115.
33
Evans, D. 1997. An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis .London & New York: Routledge.
34
Lacan. Jacques 1988. The Seminar of Jacques Lacan Book II: The Ego in Freud's Theory and in the Technique of Psychoanalysis 1954-1955, Translated by S. Tomaselli. Cambridge University.
35
. Lacan Jacques. 1993. The Seminar of Jacques Lacan, Book III : The Psychoses (1955-56). Trans & Notes: R. Grigg. London: Routledge.
36
منابع
37
منابع عربی
38
حاوی، خلیل. ( 1993 م) دیوان خلیل خاوی، ط 1، بیروت، دارالعودة.
39
حجا، خلیل میشال. ( 1999م). الشعر العربی الحدیث، بیروت، دارالعودة.
40
منایع فارسی
41
ژیژک، اسلاوی (1392)، کژ نگریستن، ترجمهی مازیار اسلامی و صالح نجفی، تهران: نشر رخداد نو.
42
فرضی، سارا (1392)، خیالات جان، تجربه ی عرفانی در آینه ی لکانی، تهران: نگاه معاصر.
43
موللی، کرامت (1390)، مبانی روانکاوی فروید لکان، تهران: نشر نی
44
هومر، شون (1394)، ژاک لاکان، مترجمین: محمدعلی جعفری و سید محمد ابراهیم طاهایی، تهران: ققنوس.
45
مجلّات
46
پاینده، حسین (1388)، نقد شعر زمستان از منظر نظریهی روانکاوی لاکان، فصلنامهی زبان و ادب پارسی، زمستان 88، شمارة42، صص 46-27
47
فرشید، سیما؛ دارابی، بیتا (1391)، نظمهای سه گانه در نمایشنامهی سیر طولانی شب، نقد زبان و ادبیات خارجی، د 5، ش 1، صص: 130-150
48
فرضی، سارا و زرقانی، سید مهدی (1388)، تحلیل انقلاب روحی سنایی بر اساس نظریهی ژاک لکان، جستارهای ادبی، سال چهلودوم ،1388، شمارهی 166، صص 87-110.
49
فرضی، سارا و مهدخت پورخالقی (1389)، تأویل حکایت دو زاهد از تاریخ بیهقی بر اساس نظریهی ژاک لکان، جستارهای ادبی، سال چهلودوم ،1389، شمارهی 164.
50
مرادی و دیگران (1395)، خوانش شعر مرگ ناصری از منظر آرای لکان، مجلّهی نقد و نظریه ادبی، سال اول، دوره اول، 93- 115.
51
Evans, D. 1997. An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis .London & New York: Routledge.
52
Lacan. Jacques 1988. The Seminar of Jacques Lacan Book II: The Ego in Freud's Theory and in the Technique of Psychoanalysis 1954-1955, Translated by S. Tomaselli. Cambridge University.
53
. Lacan Jacques. 1993. The Seminar of Jacques Lacan, Book III : The Psychoses (1955-56). Trans & Notes: R. Grigg. London: Routledge.
54
ORIGINAL_ARTICLE
آواشناسی صوتی فواصل دعای عرفه
اهمیت علم آوا شناسی در بررسی تغییرات معنایی جمله و آهنگ های نحوی کلام است که در همین راستا با تکرار صامت ها و مصوت ها تحت عنوان هماهنگی آوایی، به بررسی زیبایی شناسی صوت و معنا در کلام می پردازد و قدرت القایی معانی خاص را پیدا میکند پژوهش پیش رو با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی ، ما را به این دریافت رسانید که توازن و هماهنگی حاصل از تغییرات نحوی در فواصل مختلف دعا، از جمله تقدیم و تأخیر، تقدیم متعلق بر مسند و... چینش صحیح فواصل، منجر به رابطۀ علی و معلولی گشته و حس وحدت و یگانگی موسیقایی کلام را تقویت نموده است؛ همچنین مناسبت فواصل در صنایع بلاغی دعا، نوعی تلازم علی و معلولی در کلام ایجاد کرده که بر حسب ترتیب الفاظ و معانی مرتب بر آن، بر زبان امام (ع) جاری گشته است.
https://jalc.sbu.ac.ir/article_98305_de3f27c15040dcc85bf9fb6d6a168f97.pdf
2018-03-21
123
162
دعای عرفه
آوا شناسی
تناسب فواصل
پدیده های بلاغی فواصل
نصرالله
شاملی
shameli1332@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه اصقهان
AUTHOR
سمیه
خداوردی
skhodaverdy60@yahoo.com
2
دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
منابع و مصادر:
1
ابن جنی، ابو الفتح عثمان بن جنی الموصلی، (1945 م) « سر الصناعة الاعراب»، تحقیق: مصطفی السقا و جماعته، مطبعه: مصطفی البابی.
2
انیس، ابراهیم، (1374)،«آواشناسی زبان عربی»، ترجمه : علامی، ابوالفضل و سفیدرو، صفر، تهران: انتشارات اسوه، چاپ اول.
3
بشر، کمال محمد، ( بی تا)، «الاصوات العربیة»، القاهرة، مکتبة الشباب.
4
تفتازانی، سعد الدین، «شرح المختصر علی التلخیص المفتاح للخطیب القزوینی»، جزء اول، االناشر اسماعیلیان، 1388،
5
جوادی آملی، عبدالله؛ 1363؛ ( تفسیر موضوعی قرآن مجید؛ نشر اسراء.
6
خانی، حامد، (1392)،« دفاع از اصالت ادعیهی اهل بیت علیه السلام؛ مطالعهی موردی دعای عرفه»، مجله علمی پژوهشی علوم قران و حدیث، سال 5، شمارهی 10.
7
خضر، السید، ( 1420)،«الفواصل القرآنیه»، مکتبه الأداب، القاهرة
8
خولی، محمد علی(1998)، معجم علم الاصوات، اردن؛ دار الفلاح.
9
خضر، السید، ( 1420)،«الفواصل القرآنیه»، مکتبه الأداب، القاهرة.
10
خواجه بمی، محمد حسین،« چگونگی ظهور خداوند با تکیه بر روایات»، مجلة المشکاه علوم قرآن و حدیث، 1386: شماره 96. 97.
11
رمانی، ابی الحسن علی بن عیسی، «النکت فی اعجاز القرآن، ضمن ثلاث رسائل فی إعجاز القرآن الرمانی و الخطابی و الجرجانی)، حققها علیها محمد خلف الله و محمد زغلوا سلام، دار المعارف بمصر، الطبعه الثالثة.
12
زرکشی، بدر الدین، (1426)؛ «البرهان فی علوم القرآن»، تحقیق محمد ابو الفضل ابراهیم ،دار الاحیاء الکتب العربیه، الطبعة الأولی.
13
سیوطی، جلال الدین عبد الرحمن، ( 1414 ق)، «الاتقان فی علوم القرآن»؛ انتشارات الشریف الرضی، قم.
14
شاهوردی، فرحناز، «بررسی زیبایی شناسی تکرار در قرآن کریم»، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، 1393.
15
صغیر، محمد حسین، «الصوت اللغوی فی القرآن»، دار المؤرخ العربی، دون تاریخ
16
عباس، حسن.(1998)،«خصائص الحروف العربیة ومعانیها»، منشورات اتحاد الکتاب العرب
17
عمرانی، سید مسعود، (1391)، «خدا شناسی در دعای عرفه حضرت امام حسین علیه السلام»، مؤسسه چاپ و انتشارات استان قدس رضوی، چاپ اول.
18
قدوری الحمد، غانم (2002) علم الاصوات العربیه ، بغداد، منشورات المجمع العلمی.
19
کرمی، محمد تقی، مصطفوی، سید حسن، ( 1387)، «إنیّت و یقین آور بودن برهان صدیقین سینوی»، مجله نامهی حکمت، سال ششم، شماره دوم.
20
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، 1374،« تفسیر نمونه»، تهران؛ دار المتب الاسلامیه.
21
مظاهری، حمید رضا، (1384)، «مکتب عرفانی امام حسین( علیه السلام»، مجله رواق اندیشه.
22
نقوی، سید محمد نقی، ( 1371)، «شرح دعای عرفه امام حسین علیه السلام»، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، چاپ اول.
23
یار احمدی، لطف الله (1373)، در آمدی به آواشناسی، تهران.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد تأثیر و تأثر امام فخر رازی در مباحث بیان با رویکرد کتاب نهایة الایجاز فی درایة الاعجاز
کتاب نهایة الایجاز فی درایة الاعجاز از امام فخر رازی (606 ه.ق) یکی از کتابهای مهم و قابل توجه در حوزة مباحث بلاغی است. این کتاب که در واقع تلخیصی از دو کتاب اسرار البلاغة و دلائل الاعجاز عبد القاهر الجرجانی است، متضمن برخی آرا و دیدگاههای امام فخر رازی نیز میباشد. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری از روش مقایسهای، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری فخر رازی در مباحث علم بیان را از کتاب نهایة الایجاز فی درایة الاعجاز، مورد بررسی و نقد قرار داده و اختلافات و اشتراکات آنها را ارزیابی مینماید. برخی نتایج مقاله حاکی از آن است که فخر رازی در کتاب خود آرای عبدالقاهر را مورد تحلیل قرار داده و در اغلب موارد همراه با استدلال لغوی و منطقی بر آن صحه میگذارد و در برخی موارد نیز با استاد خود با سبکی منطقی که با مسائل بلاغی سازگار نیست، به گفت و گو میپردازد. فخر رازی نظرات و دیدگاه-های فشردة عبدالقاهر جرجانی را به گونه ای مبسوط بیان میکند و خود نیز تحلیلهایی دیگری به آن میافزاید. و در عین حال خود نیز بر برخی از صاحب نظران و دانشمندان بعدی تأثیر گذاشته است.
https://jalc.sbu.ac.ir/article_98306_bc69382b45e77fb98239f0a4085954e7.pdf
2018-03-21
163
186
تأثیر- تأثر- نهایة الایجاز فی درایة الاعجاز
فخر رازی- عبدالقاهر جرجانی- علم بیان
فخرالسادات
طباطبایی
f_tabatabaee46@yahoo.com
1
-محل کار: دانشگاه پیام نور مرکز ری
LEAD_AUTHOR
محمد
جنتی فر
janati@qom.iau.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه آزاد قم
AUTHOR
قرآن کریم
1
-ابن خلکان، وفیات الاعیان، تحقیق: محمد محیی الدین عبدالحمید، السعاده، 1948م.
2
-ارحیله، عباس، الاًثر الاُرسطی فی النقد و البلاغة العربیّن، چاپ اول، الدارالبیضاء، 1999م.
3
-التهانوی، محمدبن علی، کشّاف اصلاحات الفنون، افست در ایران، 1967م.
4
-الجرجانی، عبدالقاهر، اسرارالبلاغة فی علم بیان، تحقیق: السید محمد رشید رضا، المکتبه التوفیقه، 1978م.
5
-----------------، دلائل الاعجاز فی القرآن، تحقیق: محمود محمدشاکر، قاهره، المکتبه، الخائجی، 2004م.
6
-حسین، عبدالقادر، المختصر فی تاریخ البلاغة، قاهره، دار غریب، 2001م.
7
---------------، تسهیل نهایه الایجاز فی درایه الاعجاز، بیروت، لبنان، دارالاوزاعی، 1989م.
8
-خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات، چاپ حجر، 1367هـ.
9
-رازی، فخرالدّین، التفسیر الکبیر، تحقیق: الشیخ خلیل محیی الدّین الملیس، بیروت، لبنان، دارالفکر، 1995م.
10
--------------، نهایة الایجاز فی درایه الاعجاز، تحقیق: نصرالله حاجی مفتی اوغلی، چاپ اول، بیروت، لبنان، دارصادر، 2004م.
11
-الرمانی، ابوالحسن علی بن عیسی، النکت فی اعجاز القرآن(ضمن کتاب ثلاث رسائل فی اعجاز القرآن)، تحقیق: محمد خلف الله و محمد زغلول سلام، مصر، دارالمعارف.
12
-زمخشری، محمدبن عمر، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه تأویل، تصحیح: مصطفی حسین احمد، بیروت، لبنان، دارالکتب العربی، 1912م.
13
-سکاکی، ابویعقوب، مفتاح العلوم، حاشیه عبدالحمید هنداوی، چاپ اول، بیروت، لبنان، دار الکتب العلمیه، 2000م.
14
-مطلوب، احمد، البلاغة عند السکاکی، چاپ اول، بغداد، مکتبه النهضه، بغداد، 1964م.
15
-موسی، احمد، البلاغة التطبیقیه، بیروت، لبنان، دارالمعرفه، 1963م.
16
-هلال، ماهر مهدی، فخرالدین رازی بلاغیاً، العراق، منشورات وزارت الثقافه ، 1977م.
17
ORIGINAL_ARTICLE
روایت شنو و موقعیت آن در رمان «الطنطوریه» اثر رضوی عاشور
بررسی و تحلیل روایت شنو شالودهای است برای شناخت فرم و چگونگی ارائه حوادث داستانی به نحوی که مفهوم تازهای را به مخاطب القا کند. این حوزه از دانش تا جائی پیشرفت نموده که میتوان آن را به عنوان یک شاخه علمی از روایت، بررسی نمود. رمان الطنطوریة، اثر رضوی عاشور، نویسندهی معاصر مصری به دلیل ظرفیت، پتانسیل و تکنیکهای خاص روائی، گزینهای مناسب برای مطالعات روایت شناسی محسوب میشود. نویسنده در این رمان نشان داده است که راوی برای آفرینش جهان روایی خود، روایتشنو خاص خود را مخاطب قرار داده است. روایت شنو در این داستان ضروری است؛ طوریکه نبود آن به معنای نیستی روایت است. روایت شنو در این رمان، جزو شخصیتها(حسن) و درون داستانی است و در کنش بخشهای مختلف روایت، دخیل است. نگرش او همسو با جهانبینی راوی است. علاوهبر روایت شنو اصلی، شخصیتهای دیگر و از جمله راوی در موقعیتهای کوتاه برای واقعی و ملموس نشان دادن حوادث، درجایگاه روایتشنو نقش ایفاکردهاند و همچنین در برشهای کوتاهی از رمان، روایتشنو در مقام راوی جلوگرشده است. نویسنده در این رمان، نکاتی را بیان نموده که متوجه روایت شنو برون داستانی(خواننده) نیز میشود. این پژوهش با روش توصیفی -تحلیلی به بررسی ابعاد و موقعیت شناختی روایت شنو پرداخته تا با درک و فهم آن عناصر، عرصه برای کشف، شهود، درک عمیق و روش تولید معنا از متن رضوی عاشور فراهم کند.
https://jalc.sbu.ac.ir/article_98307_9683864eacd6e8df55f33a1584d1be18.pdf
2018-03-21
187
211
رمان
روایتشنو
جهان بینی
رضوی عاشور
الطنطوریه
صلاح الدین
عبدی
s.abdi57@gmail.com
1
buali sina
LEAD_AUTHOR
نسرین
عباسی
nasrinabasi10@yahoo.com
2
دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
ابراهیم، السیّد، نظریة الروایة دراسة لمناهج النقد الأدبی فی معالجة فن القصة، جامعة قاهرة،کلیة الآداب،دارقبا للطباعة و النشر و التوزیع، 1998.
1
برنس، جیرالد، المصطلح السردی،ترجمة : عابد خزندار، القاهره: المجلس الأعلى للثقافة، 2002.
2
برنس،جیرالد، «مقدمة لدراسة المروی علیه»، الفصول، العدد، 46،صص 75-90، 1993.
3
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مفهوم متناقضنما و کارکرد آن در تعابیر شعری احمد مطر
متناقضنما شگردی هنریست که به عنوان یکی از مؤلفههای برجستهسازی و آشناییزدایی در متون ادبی مورد توجه ناقدان قرار گرفته است. این فن در ادبیات جدید به عنوان یکی از مهمترین ویژگیهای شعر معاصر به شمار آمده و برای آن انواع، کارکردها و مقاصد خاصی در نظر گرفته شده است. این پژوهش میکوشد تا با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی، کارکرد متناقضنما و انواع آن را در شعر احمد مطر کاویده و به این مساله پاسخ دهد که وی برای بیان چه اغراضی از این شیوه بیانی استفاده کرده است. نتیجه پژوهش حاکی از این است که متناقضنما مهمترین ویژگی اسلوبی شعر احمد مطر به شمار میرود که شاعر آن را در دو گونه متناقضنمای ترکیبی و متناقضنمای معنایی به کار برده است. کارکرد این شگرد در شعر او در جهت تبیین برخی مفاهیم سیاسی، اجتماعی، آزادگی و مفاهیم ذاتی به کار گرفته شده و با استفاده از زبان تمسخر و تهکم و به شکلی طنزگونه در راستای بیان برخی اغراض مثل، تمسخر حکام و سردمداران عرب و سرزنش جامعه عربی به خاطر پذیرفتن ظلم و ستم به کار بسته شده است.
https://jalc.sbu.ac.ir/article_98308_ebbfcddd125fe2e151c2cc9d8836bbd8.pdf
2018-03-21
213
247
شعر معاصر عربی
احمد مطر
متناقضنما
زبان طنز
بهنام
فارسی
farsibehnam919@yahoo.com
1
دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
علی
بیانلو
abayanlou@gmail.com
2
دانشگاه یزد
AUTHOR
فهرست منابع
1
منابع فارسی:
2
- اصلانی، محمدرضا، (1385). فرهنگواژگان واصطلاحات طنز، کارون، تهران.
3
- چناری، أمیر، (1377ش). متناقضنمایی در شعر فارسی، چاپ اول، نشر و پژوهش فرزان روز: تهران.
4
- خوانساری، ثریا، (1374ش). اصطلاحات انگلیسی ومعادل آنها در فارسی، تهران.
5
- دیچز، دیوید، (1366ش)، شیوههای نقد ادبی، ترجمه: محمد تقی صدیقانی و غلامحسین یوسفی، نشر علمی: تهران
6
- راستگو، سید محمد، (1368ش). «خلافآمد»، کیهان فرهنگی، تهران، سال ششم، شماره 9، آذر، صص 31-29.
7
- سروش، عبدالکریم، (1364ش). «تعمیم صنعت طباق با استفاده از عکس و نقض و عدم تقارن در شعر سعدی»، مندرج در ذکر جمیل سعدی، ج2، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: تهران
8
- صدقی، حامد، و قدیمی، مرتضی، (1384ش). «مهمترین عناصر معنایی شعر احمد مطر»، مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، سال اول، شماره 3، صص 69 – 90.
9
- غلامحسینزاده، غلامحسین و همکاران، (1390ش)، «مقایسه آیرونی با صناعات بلاغی فارسی»، فصلنامه زبان و ادبیات فارسی، سال 19، شماره 70، صص 135-107.
10
- کادن، جان آنتونی (1380). فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: شادگان.
11
- کزازی، میر جلالالدین، (1385ش). بدیع: زیباییشناسی سخن پارسی، چاپ پنجم، نشر مرکز: تهران.
12
- مرتضایی، سید جواد، (1385ش). نقد و تحلیل پارادوکس در روند سیر تاریخی و بلاغی، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان، دوره دوم، شماره 47، صص 235- 217.
13
- وحیدیان کامیار، تقی، (1390ش). بدیع از دیدگاه زیباییشناسی، چاپ پنجم، سمت: تهران.
14
منابع عربی:
15
- الخفاجی، قیس حمزة، (2007م). المفارقة فی شعر الرواد، الطبعة الأولی، دار الأرقم للطباعة والنشر: بابل.
16
- عشری زاید، علی، (2002م). عن بناء القصیدة العربیة الحدیثة، الطبعة الرابعة، مکتبة ابن سیناء: القاهرة.
17
- العفانی، سید حسین، (1996م). الجزاء من جنس العمل، قدم له ابو بکر جابر الجزائری، الطبعة الثانیة، مکتبة ابن تیمیة: القاهرة.
18
- عبدالعالی، حافظ کوزی، (2012م). «السخریة الهادفة فی شعر احمد مطر»، مجلة اللغة العربیة و آدابها، جامعة الکوفة، کلیة الآداب
19
- علوش، سعید، (1985م). معجم المصطلحات الأدبیة المعاصرة، الطبعة الأولی، دار الکتاب اللبنانی: بیروت.
20
- فواد، محمد و دیب السلطان، (د.ت). «الغضب و التمرد فی شعر احمد مطر»، کلیة الآداب و العلوم الانسانیة، قسم اللغة العربیة، جامعة الاقصی، غزه- فلسطین
21
- مطر، أحمد، (2011م). الأعمال الشعریة الکاملة، الطبعة الأولی، دار الحریة: بیروت.
22
- وهبة، مجدی و المهندس، کامل، (1984م). معجم المصطلحات العربیة فی اللغة والأدب، الطبعة الثانیة، مکتبة لبنان: بیروت.
23
منابع لاتین:
24
-oxford advavanced learners dictionary (2000) Sixth edition.
25
- Ouliaeinia, Helen.( 1382). A trip to the wonderland of poetry. Tehran: Mirsaidi Farahani Publications.
26
منابع الکترونیکی:
27
- لکتاوی، ماجدة أیت (2013م). شبکة الحوارنت الإعلامیة موقع إخباری حواری یهتم بالشأن المغاربی والجالیة العربیة الإسلامیة بأوربا، علی الرابط التالی:
28
http://www.alhiwar.net/PrintNews.php?Tnd=24572
29
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی در داستانهای کوتاه علی حجازی با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف»
عوامل متعددی در شکلدهی شخصیت کودک تأثیر دارد؛ از جمله میتوان به خانواده، اجتماع، مدرسه، رادیو و تلویزیون، کتاب و دیگر وسایل ارتباطی اشاره کرد. یکی از گونههای ادبی که تأثیر بهسزایی در شکلگیری شخصیت کودک دارد ادبیات کودک است. کودکان از زمانی که صحبتکردن را یاد میگیرند در مرتبۀ اول از طریق دیگران و در مرتبۀ دوم بهوسیلۀ خودشان با کتابهای داستان و شعر آشنا میشوند در این میان داستان و قصه بهدلیل قابلیت خاصی که دارد در انتقال مفاهیم تربیتی به کودک تأثیر بهسزایی دارد. آنچه بهعنوان فرضیۀ این پژوهش مطرح است این است که داستان بهعنوان یکی از ابزارهای آموزشی غیررسمی بهطور نیمهمستقیم و غیرمستقیم تأثیر مهمی در انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان دارد. بر پایۀ این فرضیه این سؤال مطرح میشود که مهمترین مفاهیم تربیتی بکار رفته در داستانهای کودکانه چیست؟ نگارندگان در این پژوهش بر آن هستند تا با استفاده از شیوۀ توصیفی – تحلیلی مهمترین مفاهیم تربیتی داستانهای کوتاه لبنان را با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف» اثر کودکانهنویس لبنانی علی حجازی مورد بررسی قرار دهند. در پایان این نتیجه گرفته میشود که این کودکانهنویس لبنانی ضمن رعایت زیباییهای هنری در قالبی خاصی مفاهیم تربیتی همچون وفاداری، اجتناب از تکبر و غرور، تقویت حس وطندوستی، دوراندیشی و اجتناب از سستی؛ تقویت روحیه شکرگزاری از دیگران و ... را در کتاب خود به کودکان منتقل میکند.
https://jalc.sbu.ac.ir/article_98309_99bd55fd84f634b5ef4fdbed5ea97825.pdf
2018-03-21
249
290
مفاهیم تربیتی
ادبیات کودک
داستان
علی حجازی
النعاس و أمیر العواصف
حسین
مهتدی
mohtadi@pgu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر
LEAD_AUTHOR
عبدالحسین
فقهی
afeghhi@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
آقایاری، خسرو، (1375)، آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان و معیارهای نقد و بررسی کتاب، چاپ سوم، سرآمد کاوش.
1
آموزگار، ژاله، (1376)، تاریخ اساطیری ایران، تهران، سمت.
2
ابوالمعال، عبدالفتاح، (2005 م)، أدب الأطفال و أسالیب تربیتهم و تعلیمهم و تثقیفهم، چاپ دووم، عمان، دار الشروق.
3
بریغش، محمد حسین، (1996 م)، أدب الأطفال (أهدافه و سماته)، چاپ دوم، بیروت، مؤسسة الرسالة.
4
تاجدینی، فرهاد، (1366)، مفاهیم تربیتی و اخلاقی از دیدگاه تفسیر المیزان، مجله تربیت، شماره 4، ص 40-41.
5
جعفرنژاد، آتش، (1369)، 39 مقاله دربارۀ ادبیات کودکان، تهران، شورای کتاب کودک.
6
حجازی، علی، (2005م)، النعاس و أمیر العواصف، چاپ دوم، بیروت، دار الکتب الحدیثة للطباعة و النشر والتوزیع.
7
...................... (2003م)، القبضة والأرض، چاپ دوم، بیروت، دار الآداب.
8
الحدیدی، علی، (1989م)، فی أدب الأطفال، چاپ دوم، قاهره، مکتبة الأنجلو المصریة.
9
حلاوة، محمد السیّد، (2000 م)، الأدب القصصی، للطفل، إسکندریة، مؤسسة حورس الدولة.
10
رجایی، فرهنگ، (1383)، مشکل هویت ایرانیان امروز: ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ، تهران، نشر نی.
11
زلط، احمد، (1994 م)، أدب الطفولة (أصوله، مفاهیمه، رواده)، چاپ دوم، القاهره، الشرکة العربیة للنشر و التوزیع.
12
سیّد قطب، ابراهیم حسین، (2003 م)، التصویرالفنّیّ فی القرآن الکریم، قاهره، دارالشروق.
13
الشماسی، عیسی، (1996 م)، القصة الطفلیة فی سوریة، دمشق، اتحاد الکتاب العرب.
14
محمودی بختیاری، علیقلی، (1368)، زمینه فرهنگ و تمدن ایران (نگاهی به عصر اساطیر)، تهران، پاژنگ.
15
معلوف، لویس، (2000م)، معجم المنجد فی اللغة و الأعلام، بیروت، دار الشروق.
16
هانت، پتر، (1382)، دیدگاههای نظری و انتقادی در ادبیات کودکان، ترجمه علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم آبادی، تهران، آرون.
17
الهیتی، هادی نعمان، (بیتا)، أدب الأطفال (فلسفته، فنونه، وسائطه)، قاهره، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
18
یازجی، ناصیف، (بیتا)، العرف الطیّب فی شرح دیوان أبی الطیّب، بیروت، دار القلم للطباعة والنشر والتوزیع.
19
مقالات
20
آژند، یعقوب، (1380)، «داستان و اخلاق»، مجموعه گزیده مقالات همایشی بررسی داستانهای دینی، به کوشش شهرام اقبالزاده، تهران، دفتر مطالعات ادبیات داستانی،صص 5-8.
21
خسروی، زهره، باقری، خسرو، (1387)، «راهنمای درونی کردن ارزشهای اخلاقی از طریق برنامه درسی»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال دوم، شماره 8، صص 81-105.
22
رهگذر، رضا، (1369)، «معیارهای انتخاب و ارزیابی کتابهای خردسالان»، قلمرو ادبیات کودکان، شماره 5، صص 65-89.
23
سلطان القرائی، صادق، (1387)، «اسطورهها و شاهکارهای ادبی (خدمات کودک و نوجوان)»، مجله علمی پژوهشی دانشنامه، دوره 1، صص 75-95.
24
سلیمی، حسین، (1388)، «استفاده از داستان برای پرورش اندیشیدن»، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، تهران، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شماره 98-99، صص 36-44.
25
کیانی، حسین، میرقادری، بشری سادات، (1391)، «القیم التربویة و دورها فی قصص الأطفال (دراسة فی قصص الکامل الکیلانی)»، العدد 6، مجله بحوث فی اللغة العربیة و آدابها.
26
فرنیا، فاطمه، پورگیو، فریده، (1392)، «بررسی مفهوم توانمندسازی در داستانهای احمد اکبرپور»، مجله علمی پژوهشی ادبیات کودک، سال چهارم، شماره 1، صص 113-136.
27
محمدی، مهدی، آزاده، فریدون، باب الحوائجی، فهیمه، (1389)، «نقش ادبیات در شکلگیری شخصیت کودکان و نوجوانان با تأکید بر گرایشهای دینی و اخلاقی»، دو فصلنامۀ علمی پژوهشی تربیت اسلامی، سال پنجم، شماره 10، صص 101-120.
28
مهتدی، حسین، زارع، عبدالرضا، (1396)، «نمادشناسی داستانهای کوتاه ادبیّات پایداری لبنان با تکیه بر کتاب «عَناقیدُ العَطَش» اثر علی حجازی»، مجله علمی پژوهشی ادبیات پایداری، شماره 17، صص 329-352.
29