دانشگاه شهید بهشتیپژوهشنامه نقد ادب عربی2588-68357220170622Content Analysis of Ibn Zomroc Al- Andalusi’s Occasional Poemsبررسی محتوایی مولدیه های ابن زمرک اندلسی73698287FAمحمد علی آذر شباستاد دانشگاه تهرانافسانه قاسم پوردانشجوی دانشگاه تهرانمحمد دزفولیاستاد دانشگاه تهرانعلیباقر طاهرینیادانشگاه تهران0000-0003-4476-7062Journal Article20170129Ibn Zomroc, the poet and minister of Bani-Alahmar in Andalusia, created several occasional poems in the prophets of Prophet Muhammad, the Messenger of Allah. Since, these occasional poems were recited at Prophet Muhammad’s governmental celebration, they were called Occasional poems (Moledieh). Analyzing the occasional poems shows that Ibn Zomroc puts the certain topics and structures that is repeated in all the occasional poems. In these occasional poems, in addition to lyrical preamble, the poet utilizes two transitional-verse (Takhallos). The first transitional-verse continues from preamble to Prophet’s praise, and the second one from Prophet’s to the praise of the Governor (Amir) holding the celebration of Prophet’s nativity. In the first transitional verse, the poet explains the camel and the caravans’ pilgrimage to Mecca to transmit the poem to its main topic. In the main part of the poem, the poet targets: Muhammadian’s truth, Prophet Muhammad’s eternity, Muhammad as pioneer Messenger, the herald of Divine books of His Arrival, His miracles and intercession. In the transitional verse, praising the Governor (Amir), the poet centralizes the word “Allah” and bonds the praise of Prophet Muhammad and Amir. The recurrence of topics, accomplishment techniques and the pre-determined order of the topics are regarded as the major weak points in the structure of these occasional poems by Ebne Zomroc.ابن زمرک، شاعر و وزیر دولت بنیالاحمر در اندلس، اشعار بسیاری در مدح رسول اکرم (صلیاللّه علیه) دارد. این اشعار، از آن جهت که در جشنهای حکومتی میلاد پیامبر خوانده میشد، مولدیه نامیده شد. بررسی این مولدیهها نشان میدهد ابن زمرک مضامینی قالبی و مشخص را محور شعر خود قرار میدهد که در همۀ مولدیهها تکرار میشوند. در این مولدیهها، بعد از مقدمۀ تغزلی، شاهد دو تخلص هستیم: نخست تخلص از مقدمه به مدح پیامبر و سپس تخلص از مدح پیامبر به مدح امیری که برگزارکنندۀ جشن میلاد پیامبر بود. در تخلص نخست، وصف ناقه و قافلههای رهسپار حج دستمایۀ شاعر برای گذار از مقدمه و انتقال به موضوع اصلی است. در بخش اصلی، پرداختن به حقیقت محمدی، مسئلۀ قدیم بودن پیامبر، فاتح رسل بودن او و خبر دادن کتابهای آسمانی از آمدنش، ذکر معجزات و شفاعتخواهی از ایشان مهمترین محورهای مدح بهشمار میروند. در تخلص به مدح امیر، شاعر واژۀ «اللّه» را محور قرار میدهد و با آن، بخش مدح نبی را به بخش مدح امیر پیوند میزند. تکرار مفاهیم و تکنیکهای پردازش و نیز ترتیب مشخص چینش مطالب در ساختمان مولدیههای ابن زمرک، از معایب این مولدیههاست.https://jalc.sbu.ac.ir/article_98287_add20b423f53224e1731a0e9208f3ea6.pdfدانشگاه شهید بهشتیپژوهشنامه نقد ادب عربی2588-68357220170622( The Study of Social Themes of Saq Al Bamboo (The Bamboo Stalk) (The Kuwaiti writer Saud AlSanausiبررسی درون مایه های اجتماعی رمان ساقه ی بامبو اثر نویسنده کویتی سعود السنعوسی376798285FAانسیه خزعلیدانشیار گروه عربی دانشگاه الزهرابتول باقرپور ولاشانیدانشجوی دکتری زبان و ابیات عربی دانشگاه الزهراJournal Article20170222The literature of every society is an effective factor in reflecting social realities and correcting the weaknesses of that society. As a part of literature, the novel, and in particular socialist realism novels, can better convey its audience in acquiring an image similar to what they see and feel. The "Bamboo" is a social novel that is realistic in describing the Kuwaiti community. Therefore, in this research, the descriptive-analytical method has been tried to extract and review the most important social themes discussed in the book, such as welfare, class tension, race importance, class discriminative, social control, customs and the status of Asian workers. The novel represents a multifaceted community that contradicts some of its aspects with others. A Muslim community with values that Islam does not accept; the customs and traditions of this society are collectively meaningful, but within it there is a lot of class tension. In the end, the author tries to describe the facts from a different perspective (someone outside the community) to the audience to look at different issues and to present a solution to the situation by introducing the most indubitable Islamic principles and emphasizing the principle of tolerance.ادبیات هر جامعه ای عامل موثری در بازتاب واقعیت های اجتماعی و اصلاح ضعف ها و کاستی های آن جامعه است. رمان و به ویژه رمان های اجتماعی واقع گرا، به عنوان بخشی از ادبیات، بهتر می تواند مخاطبان خود را در بدست آوردن تصویری شبیه به واقعیت یاری رساند.«ساقه ی» بامبو رمانی اجتماعی است که به شیوه ی واقع گرایانه به توصیف جامعه کویت می پردازد، لذا این پژوهش کوشیده است تا با روش توصیفی تحلیلی مهمترین درون مایه های اجتماعی مطرح شده در آن اعم از: رفاه زدگی، تش طبقاتی، اهمیت نژاد، تفاخر طبقاتی، کنترل اجتماعی، آداب و رسوم و وضعیت کارگران آسیایی را استخراج و بررسی کند.رمان نمایانگر جامعه ای چند وجهی است که برخی از وجوه آن با برخی دیگر در تناقض است. جامعه ای مسلمان با ارزش هایی که اسلام آن را نمی پذیرد، آداب و رسوم و سنتهای این جامعه به صورت جمعی معنا می یابد اما درون آن تنش طبقاتی زیادی وجود دارد.در نهایت نویسنده می کوشد با توصیف واقعیت ها از نگاه دیگری (شخصی خارج از جامعه) مخاطبان را بر آن دارد به مسائل موجود متفاوت بنگرند و با آشنایی زدایی از مسلم ترین اصول اسلامی و تاکید بر اصل تسامح راه حلی برای بهبود این وضعیت ارائه کند.https://jalc.sbu.ac.ir/article_98285_92db32c1c9ed28a92a2ec188bfdf8a98.pdfدانشگاه شهید بهشتیپژوهشنامه نقد ادب عربی2588-68357220170622Influence of The Context of Ibn-e Arandas’Riyadh Verse From The Quran Based on Intertextual Theoryتاثیر پذیری مضمونی رائیه ابن عرندس از قرآن با تکیه بر نظریه بینامتنی689698286FAمحمد ابراهیم خلیفه شوشتریاستاد گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه شهید بهشتیعلی شیخ الرئیسدانشجوی دکتری - عضو هیات علمیJournal Article20171111 Contradiction or intertextuality is one of the most commonly used terms in the field of research and studies in language and literature. According to this theory, no text is independent and each text is a combination of various texts that consciously or unconsciously exploit each other's literary and intellectual sources. Meanwhile, the Holy Quran is the most valuable and influential piece of poetry and literature used by its poets. Ibn-e Arandas Helli is a poet and literary of the ninth century AH. He was delighted and inspired by Quran and the family of revelation and his poems are full of verses and Quranic themes and its noble notions, especially his famous glowing ode, which is in the praise of Abu Abdullah Al-Hussein (PBUH). The present research is descriptive-analytic and therefore, after presenting theoretical discussions, the intertextuality operations of this poem with the word of revelation have been analyzed. The findings of this study indicate that this impact was more of a negative and partial negationتناص یا بینامتنی یکی از اصطلاحات مطرح و رایج در حوزه پژوهشها و مطالعات زبان و ادبیات است. برطبق این نظریه هیچ متنی مستقل نیست و هر متن، ترکیبی است از متون گوناگون که آگاهانه یا ناخودآگاه از سرچشمههای ادبی و فکری یکدیگر بهره جستهاند. در این میان قرآن کریم ارزشمندترین و تأثیرگذارترین اثری است که شاعران و ادیبان در آثار خود از آن استفاده نمودهاند. إبن عرندس حلّی از شاعران و ادیبان قرن نهم هجری است. وی دلباخته و شیفته کلامالله و خاندان وحی بوده و اشعارش مشحون است از آیات و مضامین قرآنی و مفاهیم والای آن، بهخصوص قصیده رائیّه معروفش که در رثاء حضرت أباعبدالله الحسین (علیهالسّلام) میباشد. در این مقاله سعی گردیده است بینامتنی مضمونی در رائیّه این شاعر با قرآن کریم مورد توجّه قرار گیرد. پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی است، بنابراین پس از ارائه مباحث نظری، عملیات بینامتنی این قصیده با کلام وحی تحلیل و بررسی شده است. یافتههای این پژوهش حکایت از آن دارد که این تأثیرپذیری بیشتر به صورت نفی متوازی (إمتصاص) و در مواردی هم نفی کلّی (حوار) بوده است .https://jalc.sbu.ac.ir/article_98286_1e8e6efa5a7345a9a4e4c15b28519883.pdfدانشگاه شهید بهشتیپژوهشنامه نقد ادب عربی2588-68357220170622A Research on Narrative Structural Patterns of Maqamat al-Hariri According to Tzutan Tudorov Theoryواکاوی الگوهای ساختار رواییِ مقامات حریری براساس نظریۀ تزوتان تودوروف9712298288FAعلی صفایی سنگریدانشکده زبان و ادبیات فارسی/گروه زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه گیلان0000-0003-4059-90b57فاطمه تقی نژاد رودبنهدانشگاه گیلان/ دانشکده ادبیات و علوم انسانیJournal Article20170101Maqamat al-Hariri is one of the narrative books that comprise fifty maqam, and Abolqasem Hariri has written it in Arabic between 495 and 504 AH. The stories of this book have repetitive narrative patterns. A single plot or pattern is the basis of all these stories, and the rest of the patterns are based on it. Todorov is a structuralist narrator who tries to write a command for all narratives. He has encoded the subjects and verbs, and adjectives into a simple system of symbols that can reproduce the plot of each story using it. According to the unitary pattern that exists in the Maqamat al-Hariri , attributes and verbs and characters or adjectives can substitute each other and maintain a single base structure with a different surface structure in different stories. You can do structural analysis by highlighting a particular action or feature in the tales. This paper shows how the infrastructure of the anecdotes in Maqamat al-Hariri can be adapted, evaluated using the narrative command and using the framework of Tzutan Tudorov's propositionsمقامات حریری ازجمله کتابهای روایی و داستانی است که مشتمل بر پنجاه مقامه است و ابوالقاسم حریری، بین سالهای 495 تا 504 هجری قمری، آن را به زبان عربی نگاشته است. حکایتهای مقامات حریری دارای الگوهای تکرارشوندۀ روایی است. یک پیرنگ یا الگوی واحد، زیربنای تمامی این حکایتهاست و بقیۀ الگوها براساس آن ساخته میشوند. تودوروف یکی از روایتشناسان ساختارگراست که تلاش میکند دستور زبانی برای تمام روایتها بنویسد. او مقولات و فعلها و صفتها را در نظام سادۀ نمادهایی کدگذاری کرده که میتوان شکلوارۀ هر داستان را با استفاده از آن بازتولید کرد. مطابق الگوی واحدی که در مقامات وجود دارد، ویژگیها و افعال و شخصیتها یا صفات میتوانند جانشین یکدیگر شوند و ساختار پایهایِ واحدی را با روساختی متفاوت در داستانهای گوناگون ادامه دهند. برایناساس میتوان با برجستهکردن کنش یا ویژگی خاص در پیرفتهای حکایتها، به تحلیل ساختاری پرداخت. در این مقاله نشان داده میشود که چگونه ساختار زیربناییِ حکایات در مقامات حریری، بهواسطۀ دستور روایی داستان و با استفاده از چارچوب گزارههای تزوتان تودوروف، قابل تطبیق و تحلیل و ارزیابی است.https://jalc.sbu.ac.ir/article_98288_fb2e73383b4af401f02790a0563bc025.pdfدانشگاه شهید بهشتیپژوهشنامه نقد ادب عربی2588-68357220170622Elegy poam of Abu al-Bagha al-Rondy in the Rhetorical Critiqueمرثیهی ابوالبقاء الرُّندی در آیینهی نقد رتوریک12315298282FAعلی قهرمانیعلوم تحقیقاتصدیقه حسینیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربیJournal Article20170426Rhetorical criticism is the conscious use of language in order to persuade the audience. This approach employs new structuralist and post-structural literary critiques and psychology, communications, sociology, and aesthetics. From this point of view, literary work attempts to persuade the audience with his words, and in this way he uses the tools of rhetoric and aesthetics. In this research, the Rony’s poem, which is a mourning for Andalusia, is examined from a rhetorical critique with an analytical descriptive method. In its content and form, the poet employs literary and rhetorical instruments to persuade and engage the audience to move him from being inactive and listening to participation and dynamism. In order to achieve this, Abu al-Balaqa uses diverse, verbal, rhetorical interpretations and rhetorical techniques to put the audience in a position to be part of his poetic experienceنقد رتوریک استفادۀ آگاهانه از زبان در راستای اقناع مخاطب است. این رویکرد از مباحث نقد ادبی جدید ساختارگرا و پساساختارگرا و علوم روانشناسی، ارتباطات، جامعهشناسی و زیباییشناسی بهره میگیرد. از این دیدگاه، اثر ادبی با کلام مخیل خود سعی در اقناع مخاطب دارد و در این راه از ابزارهای علم بلاغت و زیباییشناسی و... بهره میبرد. در این پژوهش نونیۀ رندی، که مرثیهای است برای اندلس، از دیدگاه نقد رتوریک با روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی میشود. شاعر در محتوا و شکل، برای اقناع و مشارکت مخاطب، ابزارهای ادبی و بلاغی را بهکار میگیرد تا او را از حالت انفعال و شنوندهبودن صِرف بهسمت مشارکت و پویایی سوق دهد. ابوالبقا، برای نیل به این مقصود، از تعابیر متنوع و کلامی منعطف و فنون بلاغی بهره میگیرد تا مخاطب را در شرایطی قرار دهد که خود جزئی از تجربۀ شاعرانۀ وی شود.https://jalc.sbu.ac.ir/article_98282_972496a14396e4af4ebb3fa78cc673bf.pdfدانشگاه شهید بهشتیپژوهشنامه نقد ادب عربی2588-68357220170622(Privatization Language and the Deviating of Automatic Language (Looking at the poetry of Saadi Yousifشخصیسازی زبان و روند عدول از خودکاری آن در شعر سعدی یوسف15318298283FAفاروق نعمتیدانشگاه پیام نوررضا کیانیدانشگاه سماعلی سلیمیدانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-8223-4470Journal Article20150518Privatization is one of the ways of violating the language's autonomy that affects poetry prominence. This process, in the contemporary period, has become very important, as the use of its various types in poetry poems has given them a distinctive style and created delays in explicit audience reception. In such a space that the emotions and excitement of the poets restrict the visibility of readers without any limitations, the poetry of contemporary Iraqi poet Saadi Yousef has not become a fixed language principle as a manifestation of transformation and has become an arena for the regeneration. As the shift in poetry levels and the removal of common standards, readers' attention has attracted to personalization in the poetry of the modern poet. The present research, with a critical look at the linguistic outputs of Saadi Yusuf's poetry, answers the question of how the poet used the methods to separate the language from the audience's expected levels and shift it to his or her personal styles. Findings of the research indicate that Saadi Yusuf, by presenting unusual combination arrays and semantic changes in benefiting from the evolution of vocabulary writing methods, has mistyped the habit of ordinary words and enriched the scope of his poems from other creations. In such a way that by privatizing the language, the burden of the individual's emotions has been put on the audiences and deliberately has delayed in their perception of the language.شخصیسازی یکی از شیوههای تخطی از خودکاریِ زبان است که در برجستگی شعر تأثیر دارد. این فرایند، در دورۀ معاصر، اهمیت بسیار یافته، بهطوریکه کاربرد گونههای متعدد آن در سرودههای شاعران، سیمایی متمایز به سبک آنان داده و در دریافت صریح مخاطبان درنگ ایجاد کرده است. در چنین فضایی، که عواطف و هیجانات شاعران بیهیچ محدودیتی در میدانِ دید خوانندگان یکهتازی میکند، شعر سعدی یوسف، شاعر معاصر عراقی، بهعنوان یکی از نمودهای تحول، مقیّد به اصول ثابت زبانی نبوده و به عرصهای برای تاختنِ نوزایی و عادتگریزی مبدّل گشته است؛ تا جاییکه تغییر در سطوح شعر و کنار نهادن معیارهای رایج، توجه خوانندگان را به شخصیسازیهای درنگآفرین در زبان این شاعر نوپرداز جلب کرده است. پژوهش حاضر، با نگاهی نقادانه به بروندادهایِ زبانی سرودههای سعدی یوسف، درپیِ پاسخ به این پرسش است که شاعر از چه شیوههایی بهره برده تا زبان را از سطوح موردانتظار مخاطبان جدا کند و بهسمت سبکهای شخصی موردنظرش سوق دهد. یافتههای تحقیق گویای آن است که سعدی یوسف، با ارائۀ آرایههای تصویری و ترکیبی نامعمول و چرخشهای معنایی در بهرهمندی از رنگها و تحول در شیوههای نوشتاری واژگان، غبار عادت از کلام عادی زدوده و ساحت سرودههایش را از آفرینشهای دیگرگونه سرشار کرده است؛ بهگونهای که با خصوصیسازی زبان، بارِ احساسات شخصیاش را بر دوش مخاطبان نهاده و در درک عادیِ آنان، درنگی عامدانه ایجاد کرده است.https://jalc.sbu.ac.ir/article_98283_9c65a3b50da15cc5715d7fc02450e8a0.pdfدانشگاه شهید بهشتیپژوهشنامه نقد ادب عربی2588-68357220170622The Study of Mythological Intertextual Relations in The Poems of Jabra Ibrahim Jabra (Based on the mythology of Tamozبررسی روابط بینامتنیت اسطورهای در اشعار جبرا ابراهیم جبرا (با تکیه بر اسطورۀ تموز)18321298284FAعزت ملا ابراهیمیدانشگاه تهرانmebrahim@ut.ac.irصغری رحیمیدانشگاه خوارزمیJournal Article20160416The effect and presence of myths in texts are considered as one of the forms of intertextuality. The myth is an intertextual nature and is defined as a repeating pattern .Jabra Ibrahim Jabra, a prominent Palestinian poet, has used myths to express issues of the contemporary world, especially the occupation of Palestine and the fate of his nation. And with the call of the myth of "Tomas" (myth of death and resurrection) in his poems, he has given it a wide dimension in a variety of forms and themes.The present research seeks to answer the fundamental question of how Jabra uses Tamoo's mythology to express its meanings, especially the Palestine issue? The hypothesis of the research is based on the assertion that Jabra has used the mythological intertextuality in its poetic text to reflect its new meanings and deepen it. After expressing the introduction and definition of intertextiality, the writers have attempted, in the framework of this theory, to provide a descriptive analytical critique of the explanation and interpretation of the intertextual relations of Jabra poetry with the mythology of Tamoz. One of the most important results of the research is the presence of this myth in Jabra's poetry, the understanding of the theme of "Death and Resurrection Again" of myth and its parallel presence in the text of Jabra's poetry, innovation and a new look, and the recreation of myth, combined with myths and historical, literary and cultural concepts for Creating new meanings and transferring the truth of society through the use of myth.تأثیر و حضور اسطورهها در متون را یکی از اشکال بینامتنیت میدانند. اسطوره ماهیتی بینامتنی دارد و الگویی تکرارشدنی تعریف میشود. جبرا ابراهیم جبرا، شاعر برجسته و متعهد فلسطینی، در سرودههای خود از توان اسطوره برای بیان مسائل جهان معاصر، بهخصوص اشغال فلسطین و سرنوشت ملتش، استفاده کرده و با فراخوانی اسطورۀ «تموز» (اسطورۀ مرگ و رستاخیز) در سرودههای خود، با اشکال و مضامین گوناگون، به این مسئله ابعاد و معنای گستردهای بخشیده است. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش اساسی است که جبرا چگونه اسطورۀ تموز را برای بیان معانی موردنظر خود، بهخصوص مسئلۀ فلسطین، بهکار میگیرد؟ فرضیۀ پژوهش بر این مدعا استوار است که جبرا در متن دیوان شعری خود، برای انعکاس معانی جدید و تعمیق آن، از بینامتنیت اسطورهای کمک گرفته است. نگارندگان، پس از بیان مقدمه و تعریف بینامتنیت، سعی کردهاند در قالب این نظریه به نقدی تحلیلی ـ توصیفی بر تبیین و تفسیر روابط بینامتنی اشعار جبرا با اسطورۀ تموز بپردازند. از مهمترین نتایج پژوهش حضور این اسطوره در شعر جبرا، درک مضمون «مرگ و رستاخیزِ دوباره» از اسطوره و حضور متوازی آن در متن شعر جبرا، نوآوری و نگاه جدید و بازآفرینی اسطوره، ادغام آن با اسطورهها و مفاهیم تاریخی و ادبی و فرهنگی برای خلق معانی جدید و انتقال حقایق جامعه از خلال بهکارگیری اسطوره است.https://jalc.sbu.ac.ir/article_98284_e2b8e4048d7c2aa9de944b268e53438a.pdf