تحلیل شیوه‌های بازنمایی زبان و مضامین قرآن در داستان‌های کودک کامل کیلانی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشگاه لرستان

چکیده

ایجاد پیوند و هم­صدایی میان داستان کودک و آیات قرآن منوط به تبحر نویسنده در استفاده به جا و مناسب از زبان و مفاهیم قرآن است. «کامل کیلانی» از نویسندگان موفق این عرصه و از پیشگامان ادبیات کودک در کشورهای عربی به شمار می­آید. او در جهت قوام بخشیدن داستان­ها بهره­های متنوع و فراوانی از آیات قرآن برده و توانسته است تناسب کارآمدی بین زبان و محتوای داستان‌ها با آیات قرآن ایجاد نماید. استفاده از آیات قرآن به شکل­های مختلف و در دل داستان­هایی خیالی و جذاب که به هیچ وجه ظاهری تربیتی و ارشادگونه ندارد نشان از مهارت نویسنده و آشنایی کامل او با روحیات کودکان دارد. پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی و واکاوی ساختار و محتوا، شیوه­های اثرپذیری داستان­های کامل کیلانی از قرآن کریم را مورد بررسی قرار دهد. از مهم­ترین این روش­ها می­توان به وام­گیری گزاره­ای اشاره کرد. نویسنده با بهره­مندی از آیات قرآن علاوه بر اینکه به غنای معنایی و ادبی متن می­افزاید، به آهنگ کلام و موسیقی متن نیز توجهی خاص دارد. از دیگر شکل­های متداول تجلی آیات قرآن در داستان­ها می­توان به وام­گیری واژگانی، اثرپذیری تلمیحی، تصریحی و الهامی اشاره کرد که متناسب با بافت کلام و محتوای آن مورد استفاده قرار گرفته­اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Representing the Language and Themes of the Qur'an in Kamel Kilani Stories

نویسنده [English]

  • maryam jalilian
lorestan university
چکیده [English]

     Creating a link between the child's story and the verses of the Qur'an depends on the author's ability to use the Quranic language and concepts appropriately. Kamel Kilani is one of the most successful writers in the field and a pioneer of children's literature in the Arab countries. In order to consolidate the stories, he has benefited from a wide variety of Quranic verses and has been able to establish an effective balance between the language and content of the stories with the Quranic verses. Using the verses of the Quran in various forms and in the heart of imaginative, fascinating, and exciting stories that do not seem instructive in any way reflects the author's thorough knowledge of children's temperament. The present study seeks to investigate the ways of influencing Kamel Kilani stories from the Holy Qur'an via descriptive method and structure and content analysis. One of the most important of these methods is propositional borrowing. Apart from adding to the semantic, lexical, and literary richness of the text, the author also pays special attention to the rhythm of the word and music of the text, using the verses of the Qur'an. Other common forms of manifestation of the verses of the Qur'an in the context of the stories include lexical loan, and implicit, stipulate, and inspirational efficacy, which have been used in accordance with the texture of the word and its content.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Index terms: The Holy Qur’an
  • children literature
  • structure influencing
  • content influencing
  • Kamel Kilani