فرمالیسم یا مکتب صورتگرایی از مکاتب نقدی است که بدون توجّه به عوامل مختلف تأثیرگذار در متن ادبی مانند پدیدههای سیاسی و اجتماعی به نقد شکلی بیرونی اثر ادبی میپردازد.شعر معاصر بهدلیل داشتن ویژگیهای شکلی خاص و بارز از مهمترین متون ادبی است که توجه صورتگرایان را به خود جلب کرده است. از آنجا که در شعر معاصر عربی از عناصر و تکنیکهای نوین شکلی استفاده شده، میتوان در نقد زیباییشناسی این نوع شعر از نظریه مکتب صورتگرایی استفاده کرد. احمد عبدالمعطی حجازی، شاعر معاصر مصری از شاعرانی است که شعرش از جنبههای شکلی و زبانی ظرفیت بالایی برای نقد فرمالیستی دارد.قصیده ی « العام السادس عشر» بهعنوان یکی از قصائد حجازی، دارای بیشترین عناصر شکلی است؛ از اینرو جستار حاضر میکوشد؛ با روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به نظریۀ مکتب صورتگرایی به نقد و بررسی زیباییشناسانهی این قصیده بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، شاعر در این قصیده با استفاده از عناصر شکلی مثل هنجارگریزی (واژگانی، نحوی، نوشتاری)، موسیقی و عنصر مسلط بهخوبی توانسته است از تکنیکها و عناصر شکلی برای زیبایی آفرینی در شعرش استفاده کند
ابویسانی, حسین, اسماعیلی, سجاد. (1393). بررسی زیباییشناسی قصیدۀ «العام السادس عشر» أحمد عبد المعطی حجازی از منظر نقد فرمالیستی. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 4(2), -.
MLA
حسین ابویسانی; سجاد اسماعیلی. "بررسی زیباییشناسی قصیدۀ «العام السادس عشر» أحمد عبد المعطی حجازی از منظر نقد فرمالیستی". پژوهشنامه نقد ادب عربی, 4, 2, 1393, -.
HARVARD
ابویسانی, حسین, اسماعیلی, سجاد. (1393). 'بررسی زیباییشناسی قصیدۀ «العام السادس عشر» أحمد عبد المعطی حجازی از منظر نقد فرمالیستی', پژوهشنامه نقد ادب عربی, 4(2), pp. -.
VANCOUVER
ابویسانی, حسین, اسماعیلی, سجاد. بررسی زیباییشناسی قصیدۀ «العام السادس عشر» أحمد عبد المعطی حجازی از منظر نقد فرمالیستی. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 1393; 4(2): -.