1
Assistant professor in Persian Gulf University, Bushehr
2
Associate Professor at Tehran University
Abstract
Several factors influence the formation of the child's personality, including family, community, school, radio and television, books and other communication media. One of the literary forms that has a significant impact on the formation of the child's personality is the child's literature.Children learn firsthand from the time they learn to speak, through others, and second in the second place with books of fiction and poetry. In the meantime, story and story have a significant effect on the transfer of educational concepts to the child due to their specific ability. What is supposed to be the hypothesis of this research is that story as an informal educational tool has a semi-indirect and indirect effect on the transfer of educational concepts to children. Based on this hypothesis, the question arises as to what are the most important pedagogical concepts used in childhood stories? n this research, the authors intend to use the descriptive-analytical method to examine the most important educational concepts of Lebanese short stories based on the book of Al Nasas and Amir al-Awsaf, a book by Lebanese children's writer Ali Hijazi. It concludes at the end that the Lebanese childish reader, while observing the artistic beauty of a particular form, has educational concepts such as loyalty, the avoidance of arrogance and pride, strengthening the sense of patriotism, foresight and avoiding weakness, strengthening the spirit of thanksgiving from others, etc. in the book She transfers to children.
الشماسی، عیسی، (1996 م)، القصة الطفلیة فی سوریة، دمشق، اتحاد الکتاب العرب.
محمودی بختیاری، علیقلی، (1368)، زمینه فرهنگ و تمدن ایران (نگاهی به عصر اساطیر)، تهران، پاژنگ.
معلوف، لویس، (2000م)، معجم المنجد فی اللغة و الأعلام، بیروت، دار الشروق.
هانت، پتر، (1382)، دیدگاههای نظری و انتقادی در ادبیات کودکان، ترجمه علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم آبادی، تهران، آرون.
الهیتی، هادی نعمان، (بیتا)، أدب الأطفال (فلسفته، فنونه، وسائطه)، قاهره، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
یازجی، ناصیف، (بیتا)، العرف الطیّب فی شرح دیوان أبی الطیّب، بیروت، دار القلم للطباعة والنشر والتوزیع.
مقالات
آژند، یعقوب، (1380)، «داستان و اخلاق»، مجموعه گزیده مقالات همایشی بررسی داستانهای دینی، به کوشش شهرام اقبالزاده، تهران، دفتر مطالعات ادبیات داستانی،صص 5-8.
خسروی، زهره، باقری، خسرو، (1387)، «راهنمای درونی کردن ارزشهای اخلاقی از طریق برنامه درسی»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال دوم، شماره 8، صص 81-105.
رهگذر، رضا، (1369)، «معیارهای انتخاب و ارزیابی کتابهای خردسالان»، قلمرو ادبیات کودکان، شماره 5، صص 65-89.
سلطان القرائی، صادق، (1387)، «اسطورهها و شاهکارهای ادبی (خدمات کودک و نوجوان)»، مجله علمی پژوهشی دانشنامه، دوره 1، صص 75-95.
سلیمی، حسین، (1388)، «استفاده از داستان برای پرورش اندیشیدن»، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، تهران، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شماره 98-99، صص 36-44.
کیانی، حسین، میرقادری، بشری سادات، (1391)، «القیم التربویة و دورها فی قصص الأطفال (دراسة فی قصص الکامل الکیلانی)»، العدد 6، مجله بحوث فی اللغة العربیة و آدابها.
فرنیا، فاطمه، پورگیو، فریده، (1392)، «بررسی مفهوم توانمندسازی در داستانهای احمد اکبرپور»، مجله علمی پژوهشی ادبیات کودک، سال چهارم، شماره 1، صص 113-136.
محمدی، مهدی، آزاده، فریدون، باب الحوائجی، فهیمه، (1389)، «نقش ادبیات در شکلگیری شخصیت کودکان و نوجوانان با تأکید بر گرایشهای دینی و اخلاقی»، دو فصلنامۀ علمی پژوهشی تربیت اسلامی، سال پنجم، شماره 10، صص 101-120.
مهتدی، حسین، زارع، عبدالرضا، (1396)، «نمادشناسی داستانهای کوتاه ادبیّات پایداری لبنان با تکیه بر کتاب «عَناقیدُ العَطَش» اثر علی حجازی»، مجله علمی پژوهشی ادبیات پایداری، شماره 17، صص 329-352.
mohtadi, H., & feghhi, A. (2018). The Position of Educational Concepts in Lebanon's Short Stories, Based on the Book of Al Nasas and Amir Al-Awsaf, by Ali Hejazi. Arabic Literature Bulletin, 2(17), 249-290.
MLA
hossein mohtadi; abdolhossein feghhi. "The Position of Educational Concepts in Lebanon's Short Stories, Based on the Book of Al Nasas and Amir Al-Awsaf, by Ali Hejazi". Arabic Literature Bulletin, 2, 17, 2018, 249-290.
HARVARD
mohtadi, H., feghhi, A. (2018). 'The Position of Educational Concepts in Lebanon's Short Stories, Based on the Book of Al Nasas and Amir Al-Awsaf, by Ali Hejazi', Arabic Literature Bulletin, 2(17), pp. 249-290.
VANCOUVER
mohtadi, H., feghhi, A. The Position of Educational Concepts in Lebanon's Short Stories, Based on the Book of Al Nasas and Amir Al-Awsaf, by Ali Hejazi. Arabic Literature Bulletin, 2018; 2(17): 249-290.