• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهشنامه نقد ادب عربی

  1. صفحه اصلی
  2. تحلیل مؤلفه های کارناولی در رمان « عزازیل» یوسف زیدان با تکیه بر نظریه باختین

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

تحلیل مؤلفه های کارناولی در رمان « عزازیل» یوسف زیدان با تکیه بر نظریه باختین

    نویسندگان

    • عبدالاحد غیبی 1
    • مهین حاجی زاده 1
    • علی محمدزاده سلطان احمدی 2

    1 استاد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

    2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.48308/jalc.2025.235132.1314
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

میخائیل باختین نظریه پرداز مطرح قرن بیستم در حوزه نقد ادبی با نظریه منطق گفتگویی، فضای نوینی در حوزه‌های گوناگون از جمله ادبیّات پدید آورد. در این میان، «نظریه چندصدایی باختین» خوانش دیگری از متن را القا می‌کند و مخاطب را به کشف لایه‌های درونی، آواهای گوناگون و گاه پنهان و ناگفته‌های متن رهنمون می‌سازد. یکی از شاخصه‌های اصلی این نظریه، کارناوال است که بارزترین ویژگی آن، از بین بردن مرز بندی‌های رسمی پذیرفته شده، دگرگون ساختن و واژگونی مبادی غالب از سوی نهادها و گفتمانهای قدرت است. بدین معنا که کارناولیته فضای تک صدایی حاکم بر جامعه را بر هم زده، و جامعه‌ای چندآوائی همراه با گفتگوهای متنوع پدید می‌آورد. از این رو، جستار حاضر ضمن واکاوی مفاهیم کلیدی منطق مکالمه و چند صدایی باختین بر آن است تا به شیوه تحلیلی- توصیفی به تطبیق و تبیین موازین نظریه سخن کارناولی باختین در رمان عزازیل یوسف زیدان بپردازد. دستاورد پژوهش نشان می‌دهد بسیاری از این مؤلفه‌ها چون آمیختگی احساسات متناقض، بهره‌گیری از تاج گذاری و تاج برداری، پارودی و پارودی مقدّس، زبان کوچه بازاری، تقابل‌های دوگانه و نسبیت، مضمون مرگ، انگیزه ضیافت، مضمون نقاب، در هم شکستن ارزشهای رسمی و تحمیل شده به جامعه تک صدایی و ترویج چند صدایی در رمان عزازیل یوسف زیدان وجود دارد. ره‌آورد وجود چنین مولفه‌هایی سبب پویائی هر چه بیشتر رمان گشته و فضایی را خلق می‌کند که انسان مسیحی بتواند با وجود قواعد و قوانین سفت و سخت آئین مسیحیّت، آزادانه به انتقاد از فضای رسمی حاکم بر جامعه بپردازد.
میخائیل باختین نظریه پرداز مطرح قرن بیستم در حوزه نقد ادبی با نظریه منطق گفتگویی، فضای نوینی در حوزه‌های گوناگون از جمله ادبیّات پدید آورد. در این میان، «نظریه چندصدایی باختین» خوانش دیگری از متن را القا می‌کند و مخاطب را به کشف لایه‌های درونی، آواهای گوناگون و گاه پنهان و ناگفته‌های متن رهنمون می‌سازد. یکی از شاخصه‌های اصلی این نظریه، کارناوال است که بارزترین ویژگی آن، از بین بردن مرز بندی‌های رسمی پذیرفته شده، دگرگون ساختن و واژگونی مبادی غالب از سوی نهادها و گفتمانهای قدرت است. بدین معنا که کارناولیته فضای تک صدایی حاکم بر جامعه را بر هم زده، و جامعه‌ای چندآوائی همراه با گفتگوهای متنوع پدید می‌آورد. از این رو، جستار حاضر ضمن واکاوی مفاهیم کلیدی منطق مکالمه و چند صدایی باختین بر آن است تا به شیوه تحلیلی- توصیفی به تطبیق و تبیین موازین نظریه سخن کارناولی باختین در رمان عزازیل یوسف زیدان بپردازد. دستاورد پژوهش نشان می‌دهد بسیاری از این مؤلفه‌ها چون آمیختگی احساسات متناقض، بهره‌گیری از تاج گذاری و تاج برداری، پارودی و پارودی مقدّس، زبان کوچه بازاری، تقابل‌های دوگانه و نسبیت، مضمون مرگ، انگیزه ضیافت، مضمون نقاب، در هم شکستن ارزشهای رسمی و تحمیل شده به جامعه تک صدایی و ترویج چند صدایی در رمان عزازیل یوسف زیدان وجود دارد. ره‌آورد وجود چنین مولفه‌هایی سبب پویائی هر چه بیشتر رمان گشته و فضایی را خلق می‌کند که انسان مسیحی بتواند با وجود قواعد و قوانین سفت و سخت آئین مسیحیّت، آزادانه به انتقاد از فضای رسمی حاکم بر جامعه بپردازد.
میخائیل باختین نظریه پرداز مطرح قرن بیستم در حوزه نقد ادبی با نظریه منطق گفتگویی، فضای نوینی در حوزه‌های گوناگون از جمله ادبیّات پدید آورد. در این میان، «نظریه چندصدایی باختین» خوانش دیگری از متن را القا می‌کند و مخاطب را به کشف لایه‌های درونی، آواهای گوناگون و گاه پنهان و ناگفته‌های متن رهنمون می‌سازد. یکی از شاخصه‌های اصلی این نظریه، کارناوال است که بارزترین ویژگی آن، از بین بردن مرز بندی‌های رسمی پذیرفته شده، دگرگون ساختن و واژگونی مبادی غالب از سوی نهادها و گفتمانهای قدرت است. بدین معنا که کارناولیته فضای تک صدایی حاکم بر جامعه را بر هم زده، و جامعه‌ای چندآوائی همراه با گفتگوهای متنوع پدید می‌آورد. از این رو، جستار حاضر ضمن واکاوی مفاهیم کلیدی منطق مکالمه و چند صدایی باختین بر آن است تا به شیوه تحلیلی- توصیفی به تطبیق و تبیین موازین نظریه سخن کارناولی باختین در رمان عزازیل یوسف زیدان بپردازد. دستاورد پژوهش نشان می‌دهد بسیاری از این مؤلفه‌ها چون آمیختگی احساسات متناقض، بهره‌گیری از تاج گذاری و تاج برداری، پارودی و پارودی مقدّس، زبان کوچه بازاری، تقابل‌های دوگانه و نسبیت، مضمون مرگ، انگیزه ضیافت، مضمون نقاب، در هم شکستن ارزشهای رسمی و تحمیل شده به جامعه تک صدایی و ترویج چند صدایی در رمان عزازیل یوسف زیدان وجود دارد. ره‌آورد وجود چنین مولفه‌هایی سبب پویائی هر چه بیشتر رمان گشته و فضایی را خلق می‌کند که انسان مسیحی بتواند با وجود قواعد و قوانین سفت و سخت آئین مسیحیّت، آزادانه به انتقاد از فضای رسمی حاکم بر جامعه بپردازد.
میخائیل باختین نظریه پرداز مطرح قرن بیستم در حوزه نقد ادبی با نظریه منطق گفتگویی، فضای نوینی در حوزه‌های گوناگون از جمله ادبیّات پدید آورد. در این میان، «نظریه چندصدایی باختین» خوانش دیگری از متن را القا می‌کند و مخاطب را به کشف لایه‌های درونی، آواهای گوناگون و گاه پنهان و ناگفته‌های متن رهنمون می‌سازد. یکی از شاخصه‌های اصلی این نظریه، کارناوال است که بارزترین ویژگی آن، از بین بردن مرز بندی‌های رسمی پذیرفته شده، دگرگون ساختن و واژگونی مبادی غالب از سوی نهادها و گفتمانهای قدرت است. بدین معنا که کارناولیته فضای تک صدایی حاکم بر جامعه را بر هم زده، و جامعه‌ای چندآوائی همراه با گفتگوهای متنوع پدید می‌آورد. از این رو، جستار حاضر ضمن واکاوی مفاهیم کلیدی منطق مکالمه و چند صدایی باختین بر آن است تا به شیوه تحلیلی- توصیفی به تطبیق و تبیین موازین نظریه سخن کارناولی باختین در رمان عزازیل یوسف زیدان بپردازد. دستاورد پژوهش نشان می‌دهد بسیاری از این مؤلفه‌ها چون آمیختگی احساسات متناقض، بهره‌گیری از تاج گذاری و تاج برداری، پارودی و پارودی مقدّس، زبان کوچه بازاری، تقابل‌های دوگانه و نسبیت، مضمون مرگ، انگیزه ضیافت، مضمون نقاب، در هم شکستن ارزشهای رسمی و تحمیل شده به جامعه تک صدایی و ترویج چند صدایی در رمان عزازیل یوسف زیدان وجود دارد. ره‌آورد وجود چنین مولفه‌هایی سبب پویائی هر چه بیشتر رمان گشته و فضایی را خلق می‌کند که انسان مسیحی بتواند با وجود قواعد و قوانین سفت و سخت آئین مسیحیّت، آزادانه به انتقاد از فضای رسمی حاکم بر جامعه بپردازد.

کلیدواژه‌ها

  • نقد اجتماعی
  • چندصدایی
  • کارناوال
  • یوسف زیدان
  • رمان عزازیل

موضوعات

  • نقد ادب عربی
  • XML
  • اصل مقاله 937.42 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 90
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144
پژوهشنامه نقد ادب عربی
دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 28
دی 1403
صفحه 31-47
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 937.42 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 26 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 13 آذر 1403
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 90
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144

APA

غیبی, عبدالاحد , حاجی زاده, مهین و محمدزاده سلطان احمدی, علی . (1403). تحلیل مؤلفه های کارناولی در رمان « عزازیل» یوسف زیدان با تکیه بر نظریه باختین. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15(1), 31-47. doi: 10.48308/jalc.2025.235132.1314

MLA

غیبی, عبدالاحد , , حاجی زاده, مهین , و محمدزاده سلطان احمدی, علی . "تحلیل مؤلفه های کارناولی در رمان « عزازیل» یوسف زیدان با تکیه بر نظریه باختین", پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15, 1, 1403, 31-47. doi: 10.48308/jalc.2025.235132.1314

HARVARD

غیبی, عبدالاحد, حاجی زاده, مهین, محمدزاده سلطان احمدی, علی. (1403). 'تحلیل مؤلفه های کارناولی در رمان « عزازیل» یوسف زیدان با تکیه بر نظریه باختین', پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15(1), pp. 31-47. doi: 10.48308/jalc.2025.235132.1314

CHICAGO

عبدالاحد غیبی , مهین حاجی زاده و علی محمدزاده سلطان احمدی, "تحلیل مؤلفه های کارناولی در رمان « عزازیل» یوسف زیدان با تکیه بر نظریه باختین," پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15 1 (1403): 31-47, doi: 10.48308/jalc.2025.235132.1314

VANCOUVER

غیبی, عبدالاحد, حاجی زاده, مهین, محمدزاده سلطان احمدی, علی. تحلیل مؤلفه های کارناولی در رمان « عزازیل» یوسف زیدان با تکیه بر نظریه باختین. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 1403; 15(1): 31-47. doi: 10.48308/jalc.2025.235132.1314

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • تفاهم نامه همکاری میان پژوهشنامۀ نقد ادب عربی دانشگاه شهید ... 1404-03-12
  • شماره 26 پژوهشنامه نقد ادب عربی (بهار و تابستان 1402)، منتشر ... 1402-05-06
  • شماره 27 پژوهشنامه نقد ادب عربی (پائیز و زمستان 1402)، به زودی ... 1402-06-20

This Journal is an open access Journal Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License

(CC BY 4.0)

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب