• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهشنامه نقد ادب عربی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در حکایت «ابومحمد تنبل» از یعقوب الشارونی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در حکایت «ابومحمد تنبل» از یعقوب الشارونی

    نویسندگان

    • محمدطاهر پاشاخانی
    • اردشیر صدرالدینی
    • مصطفی یگانی

    گروه زبان و ادبیات عرب، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.48308/jalc.2025.236845.1340
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف و مقدمه: بحث تعلیم و تربیت در دوران معاصر اهمیت زیادی پیدا کرد و، به دنبال آن، فلسفه برای کودکان نیز مطرح شد. یکی از نظریه‌پردازان اصلی در این زمینه «متیو لیپمن» است که نظریه‌ای با عنوان «فلسفه برای کودکان» ارائه کرد که در فارسی با نام انحصاری «فبک» شناخته می‌شود. لیپمن در این نظریه سعی دارد، در آثاری که در حوزهٔ کودک نوشته شده است، بر مقولهٔ تفکر تأکید کند. از دیدگاه او، داستان‌ها را باید از این منظر بازبینی و بازنویسی کرد، زیرا تفکر انتقادی در سال‌های اول زندگی از این طریق به کودکان آموزش داده می‌شود. تفکر ویژگی اصلی انسان است و رشد و پیشرفت اصلی یک جامعه مبتنی بر تفکر است؛ بر‌اساس تفکر است که انسان‌ها می‌توانند به سمت مدینهٔ فاضله حرکت کنند و دنیای ایده‌آل خود را بسازند. با توجه به جایگاه حساس تفکر در زندگی بشری، تقویت اندیشه­ورزی نیز بسیار ضروری است و بار این مسئولیت بر دوش آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی هر جامعه است. اما اینکه ادبیات و هنر چگونه می‌تواند در این امر کمک کند، دغدغه و مسئلهٔ اصلی پژوهش حاضر است. هدف این مقاله کشف میزان برخورداری اثری از ادبیات کودک مصر از ویژگی­های تفکر انتقادی است. این مقاله در تلاش است با بررسی یک قصهٔ اقتباسی از هزار و یک شب، یعنی قصهٔ «أبو‌محمد تنبل»، که از قصه­های مشهور این کتاب است، به بررسی نحوهٔ کاربست مؤلفه­های تفکر انتقادی در بازنویسی یعقوب الشارونی پرداخته شود. او در اثر بازنویسی عنوان اثر را «الکسلان و‌تاج السلطان» باز‌‌آرایی کرده و تغییراتی در شکل و محتوا داده است، اما آنچه در این پژوهش اهمیت دارد، پاسخ­گویی به دو سؤال زیر است: قصهٔ الکسلان و‌تاج السلطان از چه مؤلفه­هایی برای آموزش تفکر انتقادی به کودکان برخوردار است؟ نحوهٔ کاربرد این مؤلفه­ها در قصهٔ مذکور به چه صورت است؟
روش­‌شناسی: این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی به بررسی مؤلفه­های نظریهٔ لیپمن در داستان أبو‌محمد تنبل پرداخته است. جمع­آوری داده­ها به‌صورت کتابخانه­ای بوده و تلاش شده، با استفاده از منابع معتبر در حوزهٔ تفکر انتقادی و متن داستان، مؤلفه­های نظریهٔ لیپمن در داستان استخراج شود و، بر‌حسب میزان انطباق مؤلفه­ها با شواهد مثال، تحلیل‌های مناسب با تفکر انتقادی ارائه گردد.
یافته­‌ها: طبق یافته­های پژوهش نُه مؤلفه میان پانزده مؤلفهٔ لیپمن در داستان أبو‌محمد تنبل بحث و بررسی شد. «یادگیری پرسش­های مرتبط» اولین مؤلفه در بررسی اثر بود که نویسنده از این امکان در آغاز داستان بهره گرفته و در بزنگا­ه‌های مختلف از آن استفاده کرده است. نویسنده به ارتباط میان رشته­های مختلف اهمیت داده و در برخی مواقع میان دانش­های مختلف در داستان ارتباط برقرار کرده است. مؤلفهٔ «استناج از گفت‌و‌گوها و رفتارها» هم در داستان بررسی شد و به تلاش نویسنده به چگونگی جمع­بندی گفت‌و‌گوها و رفتارها پرداخته شد. نویسنده اصطلاحات زیادی به کار نبرده و، در‌نتیجه، مؤلفهٔ «توضیح اصطلاحات» بسیار اندک به کار رفته است. «ارزش‌یابی ناساز‌گاری راهکار» در یکی دو مورد انجام گرفته و نویسنده به‌طور دقیق به چگونگی نادرستی برخی از راهکارها پرداخته است. همچنین نویسنده به شناسایی فرضیه‌های زیربنایی پرداخته و آنها را اساس روایت خود قرار داده است. مستدل‌کردن برخی عقاید و استفاده از آموزش و تشبیه در داستان أبومحمد کسلان، به‌ویژه زمانی‌که شعارها به‌طور کلی بیان می‌شود، استفاده شده است.
بحث و نتایج: داستان‌های یعقوب الشارونی مانند بیشتر داستان‌های کودکانه دارای ویژگی‌هایی مانند سادگی زبان، وضوح محتوا، فرم و سازماندهی دقیق است و این ویژگی‌ها در میزان و کاربرد مؤلفه‌های تفکر انتقادی لیپمن تأثیرگذار است. چنین ساختار و شکلی موجب پیدایش و به‌کار‌گیری مؤلفه‌های تفکر انتقادی لیمپن به شکلی فراوان و دقیق شده است. هدف این مقاله بررسی یکی از داستان‌های «الکسلان و‌تاج السلطان» نوشتهٔ یعقوب الشارونی است که بازنویسی داستان «محمد کسلان» در هزار و یک شب است، از منظر کاربرد عناصر تفکر انتقادی تا حدی‌که به‌کار‌گیری جنبه‌های تقویت‌کنندهٔ جنبه‌های اجتماعی کودکانه در جنبه‌های اجتماعی مصر انجام شود. نحوهٔ عمل نویسنده به مقولهٔ تفکر انتقادی و اهمیت آموزشی آن در بازنویسی و نوسازی داستان هزار و یک شب قابل‌توجه است. نتیجه نشان می دهد که داستان موردبحث، با وجود اینکه اقتباسی از ادبیات کهن است، از مؤلفه‌های تفکر انتقادی در این بین استفاده کرده و نویسنده با به‌کار‌گیری مؤلفه‌های این نظریه در جای‌جای اثر به تقویت تفکر کودک کمک کرده است. حکایت الکسلان و‌تاج السلطان با توجه به رویدادهای پیاپی و جذاب، طرح سؤالات بجا و منطقی (سؤال از چرایی ثروتمند‌شدن کسلان)، ایجاد ارتباط میان حوزه­های مختلف اندیشگانی(ربط میان تنبلی و ثروتمندی)، رها‌نکردن بخش‌های روایی به‌گونهٔ پراکنده و ارائهٔ نتیجه­گیری از آن، توضیح ابهامات و شرح نقاط مبهم (شرح لقب شخصیت که با ثروت وی همخوانی ندارد)، ارزیابی راهکارهای نادرستی که شخصیت­ها در برخی موارد به کار می­برند، مستدل‌کردن اعتقادات و تصمیمات، هر‌چند که عجیب و به‌ظاهر نادرست باشد (به‌مانند خرید بوزینه)، کاربرد بهنگام قیاس و تشبیه (مقایسهٔ کسلان با شاهان و امپراتورها)، کشف عقاید غلط (عدم تمایز میان بیماری و تنبلی)، یادگیری انتقاد‌کردن و آموزش آن (انتقاد از ظاهر بوزینه هنگام خرید) و فهمیدن آنچه در ذهن است (توجیه علت چرایی خرید بوزینه) عوامل تفکر انتقادی را به کرّات و هدفمند به کار برده و حکایتی با بار فکر‌ورزی بالا پدید آورده است.

کلیدواژه‌ها

  • یعقوب الشارونی
  • الکسلان و‌تاج السلطان
  • باز‌نویسی
  • لیمپن
  • تفکر انتقادی

موضوعات

  • نثر معاصر عربی
  • XML
  • اصل مقاله 1012.28 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 37
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37
پژوهشنامه نقد ادب عربی
دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 29
فروردین 1404
صفحه 49-63
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1012.28 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 18 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 30 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1403
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 37
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37

APA

پاشاخانی, محمدطاهر , صدرالدینی, اردشیر و یگانی, مصطفی . (1404). بررسی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در حکایت «ابومحمد تنبل» از یعقوب الشارونی. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15(2), 49-63. doi: 10.48308/jalc.2025.236845.1340

MLA

پاشاخانی, محمدطاهر , , صدرالدینی, اردشیر , و یگانی, مصطفی . "بررسی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در حکایت «ابومحمد تنبل» از یعقوب الشارونی", پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15, 2, 1404, 49-63. doi: 10.48308/jalc.2025.236845.1340

HARVARD

پاشاخانی, محمدطاهر, صدرالدینی, اردشیر, یگانی, مصطفی. (1404). 'بررسی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در حکایت «ابومحمد تنبل» از یعقوب الشارونی', پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15(2), pp. 49-63. doi: 10.48308/jalc.2025.236845.1340

CHICAGO

محمدطاهر پاشاخانی , اردشیر صدرالدینی و مصطفی یگانی, "بررسی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در حکایت «ابومحمد تنبل» از یعقوب الشارونی," پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15 2 (1404): 49-63, doi: 10.48308/jalc.2025.236845.1340

VANCOUVER

پاشاخانی, محمدطاهر, صدرالدینی, اردشیر, یگانی, مصطفی. بررسی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در حکایت «ابومحمد تنبل» از یعقوب الشارونی. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 1404; 15(2): 49-63. doi: 10.48308/jalc.2025.236845.1340

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • شماره 26 پژوهشنامه نقد ادب عربی (بهار و تابستان 1402)، منتشر ... 1402-05-06
  • شماره 27 پژوهشنامه نقد ادب عربی (پائیز و زمستان 1402)، به زودی ... 1402-06-20

This Journal is an open access Journal Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License

(CC BY 4.0)

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب