• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهشنامه نقد ادب عربی

  1. صفحه اصلی
  2. شگردهای تمرکززدایی و رابطۀ میان متن و تصویر در «مجموعة قصص الحیوانات فی القرآن» نوشتۀ وارث الکندی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

شگردهای تمرکززدایی و رابطۀ میان متن و تصویر در «مجموعة قصص الحیوانات فی القرآن» نوشتۀ وارث الکندی

    نویسندگان

    • نعیم عموری 1
    • فاطمه تختی 2

    1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز

    2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.29252/jalc.2021.101990
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

کودک فطرتی تمرکزگرا و همچنین توانایی تمرکززدایی نیز دارد. استفاده از شگرد تمرکززدایی در ادبیّات داستانی کودکان، زمینه‌ساز تفکّر خلّاق است و آن‌ها را آماده می‌کند که بدانند چگونه منطقی بیندیشند و با چه روشی فکر کنند تا به نتیجه برسند. پژوهش‌گران ادبی در زمینۀ تمرکززدایی مباحثی داشته‌اند، امّا به ادبیّات قرآنی کودک نپرداخته‌اند؛ درحالیکه پژوهش و واکاوی ادبیّات قرآنی کودک بسیار ضروری است. هدف ما در این پژوهش این است که با واکاوی مجموعه‌داستانی قصص الحیوانات فی القرآن که در حوزۀ ادبیّات قرآنی کودک نگاشته‌شده‌است، پیشگام پژوهش‌های بیشتر در حوزۀ ادبیّات علوم قرآنی کودک باشیم. پژوهش پیش رو  با رویکرد توصیفی – تحلیلی به واکاوی شگردهای تمرکززدایی پرداخته‌است و به رویکرد آماری نیز توجّه داشته‌ و در پردازش رابطۀ متن و تصویر، هر دو راه تحلیل محتوای کیفی یعنی قیاسی و استقرایی را مدّ نظر داشته‌است. یافته‌های این پژوهش نشان داد که داستان‌های این مجموعه از نظر رابطه میان متن و تصویر از شگردهای تمرکززدایی به‌طور همسان بهره نبرده‌ و با پررنگ‌ساختن برخی شگردها از دیگر شگردها باز مانده‌است. به گونه‌ای که شگرد قرینه‌ای (31/35 %) و تقابل در زاویۀ دید (95/25 %)، بیشترین بسامد را دارند و شگرد پس‌زمینه (42/0 %) کمترین بسامد را دارد.

کلیدواژه‌ها

  • رابطۀ متن و تصویر
  • ادبیّات کودکانه
  • قصّه‌های قرآنی
  • تمرکززدایی
  • تمرکزگرایی
  • XML
  • اصل مقاله 4.97 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,201
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,496
پژوهشنامه نقد ادب عربی
دوره 12، شماره 22
فروردین 1400
صفحه 169-206
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 4.97 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 23 آبان 1400
  • تاریخ بازنگری: 16 دی 1400
  • تاریخ پذیرش: 18 اسفند 1400
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,201
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,496

APA

عموری, نعیم و تختی, فاطمه . (1400). شگردهای تمرکززدایی و رابطۀ میان متن و تصویر در «مجموعة قصص الحیوانات فی القرآن» نوشتۀ وارث الکندی. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 12(22), 169-206. doi: 10.29252/jalc.2021.101990

MLA

عموری, نعیم , و تختی, فاطمه . "شگردهای تمرکززدایی و رابطۀ میان متن و تصویر در «مجموعة قصص الحیوانات فی القرآن» نوشتۀ وارث الکندی", پژوهشنامه نقد ادب عربی, 12, 22, 1400, 169-206. doi: 10.29252/jalc.2021.101990

HARVARD

عموری, نعیم, تختی, فاطمه. (1400). 'شگردهای تمرکززدایی و رابطۀ میان متن و تصویر در «مجموعة قصص الحیوانات فی القرآن» نوشتۀ وارث الکندی', پژوهشنامه نقد ادب عربی, 12(22), pp. 169-206. doi: 10.29252/jalc.2021.101990

CHICAGO

نعیم عموری و فاطمه تختی, "شگردهای تمرکززدایی و رابطۀ میان متن و تصویر در «مجموعة قصص الحیوانات فی القرآن» نوشتۀ وارث الکندی," پژوهشنامه نقد ادب عربی, 12 22 (1400): 169-206, doi: 10.29252/jalc.2021.101990

VANCOUVER

عموری, نعیم, تختی, فاطمه. شگردهای تمرکززدایی و رابطۀ میان متن و تصویر در «مجموعة قصص الحیوانات فی القرآن» نوشتۀ وارث الکندی. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 1400; 12(22): 169-206. doi: 10.29252/jalc.2021.101990

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • شماره 26 پژوهشنامه نقد ادب عربی (بهار و تابستان 1402)، منتشر ... 1402-05-06
  • شماره 27 پژوهشنامه نقد ادب عربی (پائیز و زمستان 1402)، به زودی ... 1402-06-20

This Journal is an open access Journal Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License

(CC BY 4.0)

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب