• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهشنامه نقد ادب عربی

  1. صفحه اصلی
  2. تصویر معشوق در شعر جاهلی و مقایسۀ آن با شعر دورۀ اسلامی با تکیه بر معلّقات سبع و دیوان متنبّی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

تصویر معشوق در شعر جاهلی و مقایسۀ آن با شعر دورۀ اسلامی با تکیه بر معلّقات سبع و دیوان متنبّی

    نویسندگان

    • صبا کاظمیان 1
    • کاظم دزفولیان راد 2
    • احمد خاتمی 3

    1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

    2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

    3 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.48308/jalc.2024.236363.1335
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

. هدف و مقدمه
این پژوهش بر آن است تا با بررسی پیشینه تشبیهات درباره معشوق در دوره پیش و پس از اسلام جایگاه تشبیه را به عنوان یکی از پرکاربردترین فنون بلاغی در شعر عربی بررسی کند و وجوه اشتراک و افتراق این دو دوره را در مطالعاتی موردی نشان دهد.

2. روش شناسی
روش پژوهش در این مقاله توصیفی_تحلیلی است و بر پایه خوانش منابع تحقیق و مطالعه آراء و نظریات محققان صورت گرفته است و از آنجا که مباحث تحلیل مقاله نیاز به داده های اطلاعاتی داشت و داده ها می بایست بر پایه آمار تهیه و پردازش می شد لذا در حد ضرورت از روش های آماری نیز استفاده شده است. شایان ذکر است که برای دست یافتن به نتیجه ای عینی و ملموس، نویسندگان بر آن شدند تا از میان موضوعات متنوع بلاغی، تشبیه را انتخاب و آن را به تشبیه معشوق، که از گسترده ترین مفاهیم در متون ادبی است محدود کنند و از میان آثار سروده شده در دوره جاهلی، «معلقات سبع» و از میان آثار منظوم دوره اسلامی تا (قرن چهارم)، «دیوان متنبی» را به عنوان آثار شاخص این دو دوره برگزینند و تصویر معشوق را در این دو اثر بکاوند و تصویر به دست آمده را با یکدیگر مقایسه کنند.

3. یافته ها
یافته های این مقاله که متکی به پژوهش گسترده ای برای رساله دکتر نویسنده مسئول است، متنوع و از جهات گوناگون قابل بررسی است، آنچه از این تحقیق موردی حاصل است به اجمال از این قرار است:
- شاعران دوره جاهلی به ویژه سرایندگان معلقات با علوم بلاغی از جمله تشبیه و استعاره مانوس بوده‏اند و غالب اشعار ایشان آمیخته به نوعی تشبیه است به گونه ای که نمونه های متعددی از تشبیه در شعر آنها به کار گرفته شده است.
- در معلقات سبع، 17 مورد تشبیه غیرمکرر درباره معشوق آمده است.
- تشبیه مجمل در توصیف معشوق بر انواع دیگر تشبیه غلبه دارد.
- تشبیهات شاعران جاهلی، جملگی از نوع محسوس به محسوس اند.
- شاعران جاهلی در وصف معشوق رویکردی واقع گرایانه دارند.
- مقایسه تصویرسازی معشوق در معلقات و دیوان متنبّی نشان می دهد که تا قرن چهارم هجری قمری شعر عربی متمایل به تصاویر نزدیک به واقع بوده و استفاده از تشبیه حسی به حسی از رایج ترین انواع تشبیه بوده است. نوع نگاه به معشوق در هر دو اثر منحصر به توصیف ابعاد تنانه ی وجود اوست و به عواطف و روحیات انسانی معشوق توجهی نشده است.

4. بحث و نتایج
- نویسندگان مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش ها بوده اند که تشبیهات معشوق در شعر جاهلی (مطالعه موردی: معلّقات) از لحاظ فنی و ساختاری چگونه‏اند؟ نوع نگاه شاعر جاهلی (مطالعه موردی: معلقات) در وصف معشوق و ویژگی‏های زنانه چگونه بوده است؟ با گذر زمان چه تفاوت هایی در ساخت و محتوای تشبیهات معشوق راه یافته که احیانا معشوق دوره اسلامی(مطالعه موردی: متنبّی) را از معشوق جاهلی(مطالعه موردی: معلّقات) متمایز می‏کند؟
- فرض نویسندگان بر آن است که در شعر جاهلی _نظر به دیرینگی آن_ تشبیهات، ساختاری ابتدایی، ساده و کامل دارند و ارکان تشبیه غالبا به طور کامل ذکر شده و دو سوی تشبیه غالبا از نوع حسی اند.
- توجه به معشوق و زیبایی های زنانه در شعر جاهلی با خلق تصاویری ساده، واقع‌گرایانه و جزئی‏نگر بروز یافته و در گذر زمان، به ویژه تحت تاثیر ظهور اسلام و نزول قرآن، بلاغت تصاویر پیرامون معشوق فزونی و قوت یافته و چهره تازه‏تر و خیال انگیزتری از معشوق ترسیم شده و ابعاد وجودی گسترده‏تری از او مورد توجه قرار گرفته است.
- فرض سوم آن‌که شعر در دورۀ اسلامی قاعدتاً از پیچیدگی‌های خاص و خیال‌انگیزی‌های بیشتر در ساخت و محتوای تشبیهات برخوردار بوده و تصویری متفاوت از معشوق ارائه می‌دهد.
نتایج تحقیق نشان می دهد که :
- مطابق پیش‏بینی و فرضیه نویسندگان ساختار تشبیهات معشوق در معلقات نسبت به شعر متنبی ساده‏تر و ابتدایی‏تر است در عین حال تشبیه مرکب در شعر جاهلی بیش از شعر متنبی به کار رفته که حاصل آن تصاویری پویا و بدیع در وصف معشوق است؛ احتمالا نگاه جزئی‏نگر و واقع‏گرای اعراب جاهلی به جهان در شکل گیری این نوع تشبیهات موثر بوده است.
- شاعران معلّقات و متنبی در تصویرپردازی کاملاً حسی و طبیعت گرایند و بر اساس آنچه تحقیقات این پژوهش نشان داد هر دو صد در صد از تشبیهات حسی به حسی برای وصف معشوق بهره برده اند و عناصر محسوس را از تماشای طبیعت پیرامون خویش وام گرفته و به اجزایی از پیکر زنان مانند کرده اند، لذا تصویری واقعی و قابل درک از معشوق ارائه داده اند که در عین حال از توجه به حالات روحی و عواطف انسانی معشوق در آن نشانی نیست. علت این مشابهت در به‏کارگیری تشبیه میان این دو اثر (معلقات و شعر متنبی) البته نیاز به تحقیق مستقل دارد با این حال مقایسه ویژگی‌های هر دو معشوق حکایت از معشوق مشابهی در دو نمونه منتخب دارد.
- احتمالاً گرایش به ویژگی‌های معشوق آنگونه که در قرون بعد از قرن پنجم و ششم در شعر عربی و فارسی شکل گرفته در شعر عربی قرن چهارم که متنبّی به‌عنوان نماینده تام و تمام آن شناخته شده است، چندان رواج نداشته است و معشوق را آنگونه که می‌دیده‌اند و می‌خواسته‌اند، توصیف کرده‌اند. با این وصف مقایسه تصاویر دو معشوق نشان می‌دهد که تفاوت چندانی در اعضای منتخب معشوق و نوع نگاه به زن در تشبیهات به‌کار گرفته شده وجود ندارد هرچند ساختار تشبیهات معشوق در شعر متنبی به نسبت شعر جاهلی فشرده‏تر و پیشرفته‏تر است. مع‌الوصف شباهت سیمای دو معشوق از دو برهه تاریخی متفاوت می‌تواند نظر کسانی را که در اصالت شعر جاهلی تردید داشته‌‌اند، تقویت کند.

کلیدواژه‌ها

  • "شعر جاهلی"
  • "معلّقات"
  • "شعر دوره اسلامی تا قرن چهارم"
  • "متنبّی"
  • "تشبیهات معشوق"

موضوعات

  • نقد ادب عربی
  • XML
  • اصل مقاله 1.23 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 121
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102
پژوهشنامه نقد ادب عربی
دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 28
دی 1403
صفحه 84-99
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.23 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 03 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 مرداد 1403
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 121
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102

APA

کاظمیان, صبا , دزفولیان راد, کاظم و خاتمی, احمد . (1403). تصویر معشوق در شعر جاهلی و مقایسۀ آن با شعر دورۀ اسلامی با تکیه بر معلّقات سبع و دیوان متنبّی. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15(1), 84-99. doi: 10.48308/jalc.2024.236363.1335

MLA

کاظمیان, صبا , , دزفولیان راد, کاظم , و خاتمی, احمد . "تصویر معشوق در شعر جاهلی و مقایسۀ آن با شعر دورۀ اسلامی با تکیه بر معلّقات سبع و دیوان متنبّی", پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15, 1, 1403, 84-99. doi: 10.48308/jalc.2024.236363.1335

HARVARD

کاظمیان, صبا, دزفولیان راد, کاظم, خاتمی, احمد. (1403). 'تصویر معشوق در شعر جاهلی و مقایسۀ آن با شعر دورۀ اسلامی با تکیه بر معلّقات سبع و دیوان متنبّی', پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15(1), pp. 84-99. doi: 10.48308/jalc.2024.236363.1335

CHICAGO

صبا کاظمیان , کاظم دزفولیان راد و احمد خاتمی, "تصویر معشوق در شعر جاهلی و مقایسۀ آن با شعر دورۀ اسلامی با تکیه بر معلّقات سبع و دیوان متنبّی," پژوهشنامه نقد ادب عربی, 15 1 (1403): 84-99, doi: 10.48308/jalc.2024.236363.1335

VANCOUVER

کاظمیان, صبا, دزفولیان راد, کاظم, خاتمی, احمد. تصویر معشوق در شعر جاهلی و مقایسۀ آن با شعر دورۀ اسلامی با تکیه بر معلّقات سبع و دیوان متنبّی. پژوهشنامه نقد ادب عربی, 1403; 15(1): 84-99. doi: 10.48308/jalc.2024.236363.1335

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • شماره 26 پژوهشنامه نقد ادب عربی (بهار و تابستان 1402)، منتشر ... 1402-05-06
  • شماره 27 پژوهشنامه نقد ادب عربی (پائیز و زمستان 1402)، به زودی ... 1402-06-20

This Journal is an open access Journal Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License

(CC BY 4.0)

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب