• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهشنامه نقد ادب عربی

  1. صفحه اصلی
  2. واکاوی آموزه‌های فلسفی در داستان‌های کامل کیلانی (مطالعه موردی: حیّ بن یقظان)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

واکاوی آموزه‌های فلسفی در داستان‌های کامل کیلانی (مطالعه موردی: حیّ بن یقظان)

    نویسنده

    • احمد لامعی گیو

    دانشگاه بیرجند

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

 فلسفه از جمله مباحث مورد نیاز عموم مردم جامعه است و دانستن و کاربرد آن به قشر خاصّی محدود نمی‌گردد. از این‌رو آموزش آن به کودکان نیز امری دور از ذهن و خارج از فطرت کودک نیست؛ بلکه پرورش کودک بر این شیوه، او را در حلّ بسیاری از مسائل زندگی کمک می‌نماید. از آن‌جا که داستان جایگاه ویژه‌ای در تربیت کودک دارد، در نتیجه کمک گرفتن از آن برای آموزش مبانی فلسفه، مورد انتظار است تا علاوه بر تحقّق اهداف محض داستان، تفکّر روشمند را به کودک بیاموزد. از جمله داستان‌هایی که مبانی و مؤلّفه‌های فلسفه را به همراه دارد، داستان «حیّ بن یقظان» ابن طفیل اندلسی است که توسط کامل کیلانی، برای کودکان بازنویسی گردیده است. بنابراین پژوهشگر با استفاده از روش توصیف و تحلیل، بخش‌های مختلف این داستان را مورد بررسی قرار داد تا آموزه‌های فلسفی را در لابه‌لای آن بیابد و به چگونگی پرداخت آن‌ها در قالب داستان، آگاه شود که نتیجه حاصله بیان می­دارد که کیلانی سعی کرده برخی از ابزارها و اصول فلسفه و تفکّر درست را به کودک بیاموزد؛ وی در این امر، هیچ اصطلاح فلسفی خاصّی را به کار نبرد و با زبان سلیس و روان و تصریح به فواید عقل و اندیشه، آموزه‌های فلسفی را در متن داستان جای داده است. وی کودک را به کشف روابط علّی و معلولی میان پدیده‌ها و استفاده از حواس برای درک آن‌ها سوق داده و با ارتباط و بهره‌گیری از دانشمندان و کارکرد روش‌های علوم طبیعی همانند آزمون و خطا، آشنا کرده است.

کلیدواژه‌ها

  • کامل کیلانی
  • داستان حیّ بن یقظان
  • کودکان
  • آموزه‌های فلسفی
  • شیوة بیان
  • XML
  • اصل مقاله 1.42 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,144
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,191
پژوهشنامه نقد ادب عربی
دوره 10، شماره 19
دی 1398
صفحه 263-290
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.42 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 19 مرداد 1399
  • تاریخ پذیرش: 17 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,144
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,191

APA

لامعی گیو, احمد . (1398). واکاوی آموزه‌های فلسفی در داستان‌های کامل کیلانی (مطالعه موردی: حیّ بن یقظان). پژوهشنامه نقد ادب عربی, 10(19), 263-290.

MLA

لامعی گیو, احمد . "واکاوی آموزه‌های فلسفی در داستان‌های کامل کیلانی (مطالعه موردی: حیّ بن یقظان)", پژوهشنامه نقد ادب عربی, 10, 19, 1398, 263-290.

HARVARD

لامعی گیو, احمد. (1398). 'واکاوی آموزه‌های فلسفی در داستان‌های کامل کیلانی (مطالعه موردی: حیّ بن یقظان)', پژوهشنامه نقد ادب عربی, 10(19), pp. 263-290.

CHICAGO

احمد لامعی گیو, "واکاوی آموزه‌های فلسفی در داستان‌های کامل کیلانی (مطالعه موردی: حیّ بن یقظان)," پژوهشنامه نقد ادب عربی, 10 19 (1398): 263-290,

VANCOUVER

لامعی گیو, احمد. واکاوی آموزه‌های فلسفی در داستان‌های کامل کیلانی (مطالعه موردی: حیّ بن یقظان). پژوهشنامه نقد ادب عربی, 1398; 10(19): 263-290.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • شماره 26 پژوهشنامه نقد ادب عربی (بهار و تابستان 1402)، منتشر ... 1402-05-06
  • شماره 27 پژوهشنامه نقد ادب عربی (پائیز و زمستان 1402)، به زودی ... 1402-06-20

This Journal is an open access Journal Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License

(CC BY 4.0)

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب