تهران سعادت آباد میدان فرهنگ بلوار 24 متری سوم شرقی پلاک 6 کدپستی:1997763551تهران کدپستی:1997765551
چکیده
رمان از گونههای ادبی مهم و تأثیرگذار در ادبیات معاصر به شمار میرود به گونهای که آن را دیوان العرب معاصر نامیدهاند. این نوع ادبی، آیینهای است برای انعکاس فرهنگ و ادب هر جامعه و به گونهای بیانگر منش و روح و فضای حاکم بر هر جامعه است. هر رماننویس با سبک مخصوص و فکر خلاق خود، به گونهای متفاوت سعی در بیان واقعیات موجود یا گستره فکری خویش و یا فکر حاکم بر جامعه دارد که این سبک و گونه مخصوص در مقایسه با سایر انواع بیان، قابل تأمل است. احلام مستغانمی از نویسندگان مشهور الجزایری است که قلم خاص و شیوه نگارش مخصوص خود را دارد و آثارش مورد استقبال طیف وسیعی از مردم قرار گرفته و به ویژه سه گانه او از محبوبیت بالایی برخوردار است و ذاکرة الجسد او در زمره صد رمان برتر عربی قرار دارد. در این پژوهش سعی بر آن است تا سبک نویسندگی وی در یکی از مهمترین آثارش یعنی رمان ذاکرة الجسد، به شیوه توصیفی- تحلیلی بررسی شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که این مجموعه داستانی دارای ویژگیهای فنی جدید و تکنیکهای سبکی برجسته همچون تمرکز در درون شخصیتها، وضوح و شفافیت، تکرار بهویژه در اسلوب تعجب، تشخیص، هنجار گریزی و وصف دقیق است.
- بولتن، مارجری، (1374)، کالبدشناسی نثر، ترجمه و تألیف: احمد ابومحجوب، تهران: بهرام.
- بهار، محمدتقی، (1349)، سبکشناسی نثر، تهران: پرستو و امیرکبیر.
- بهرام پور، شعبانعلی، (1379)، «درآمدی بر تحلیل گفتمان». مجموعه مقالات گفتمان و تحلیل گفتمانی. به اهتمام محمد رضا تاجیک. تهران: فرهنگ گفتمان، صص 33- 58.
- تودوروف، تزفیتان، (1987)، الشعریّة، ترجمه شکری المخبوت و رجاء بن سلامة، المغرب: دار توبقال للنشر.
- حامدی، سامیّة، (2008)، شعریّة النص الروائی فی الروایة(ذاکرة الجسد) لأحلام مستغانمی، الجزایر- باتنة: جامعة الحاج لخضر.
- حسینی، مریم، (1384)، «روایت زنانه در داستاننویسی زنانه»؛ کتاب ماه ادبیات و فلسفه؛ شمارۀ 93، صص 94- 101.
- الرافعی، مصطفی صادق، (1997)، إعجاز القرآن و البلاغه و النبویه، قاهره: دار المنار
- شریفی مقدم، آزاده و آناهیتا بردبار، (1389)، «تمایزگونگی جنسیت در اشعار پروین اعتصامی (پژوهشی زبانشناختی)»؛ دو فصلنامه علمی – پژوهشی علوم انسانی زبانپژوهشی دانشگاه الزهرا (س)؛ سال دوم، شمارۀ سوم، صص 125- 151.
- شمیسا، سیروس، (1386)، کلیات سبک شناسی، تهران: نشر میترا.
- صابر عبید، محمد، (2002)، إشکالیة العنونة بین القصد و جمالیة التلقی، مجلۀ الموقف الأدبی، دمشق، اتحاد الکتّاب العرب، شماره 374.
- طاهری، قدرتاله، (1388)، «زبان و نوشتار زنانه، واقعیت یا توهم»؛ فصلنامۀ زبان و ادب پارسی؛ شمارۀ 42، صص 87- 107.
- عابدینی، حسن، (1386)، صدسال داستاننویسی در ایران، تهران: نشر چشمه.
- غذامی، عبدالله، (1387)، زن و زبان، ترجمه هدی عوده تبار، تهران: گام نو.
- فاولر، راجر، (1390)، زبانشناسی و رمان. ترجمۀ محمد غفاری. تهران: نشر نی.
- فتوحی، محمود، (1390)، سبکشناسی(نظریهها، رویکردها و روشها)، تهران: سخن.
- فتیحه، ابن یحیی، (2007)، «تجلیات الأسلوب والأسلوبیه فی النقد الأدبی»، مجله الموقف الأدبی، العدد 439، صص
- محجوب، محمد جعفر، (تاریخ)، مقدمه: سبک خراسانی در شعر فارسی، تهران: فردوسی و جامی.