• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

پژوهشنامه نقد ادب عربی

  1. صفحه اصلی
  2. جایگاه مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی در داستان‌های کوتاه علی حجازی با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف»

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

جایگاه مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی در داستان‌های کوتاه علی حجازی با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف»

    نویسندگان

    • حسین مهتدی 1
    • عبدالحسین فقهی 2

    1 استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر

    2 دانشیار دانشگاه تهران

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

عوامل متعددی در شکل‌دهی شخصیت کودک تأثیر دارد؛ از جمله می‌توان به خانواده، اجتماع، مدرسه، رادیو و تلویزیون، کتاب و دیگر وسایل ارتباطی اشاره کرد. یکی از گونه‌های ادبی که تأثیر به‌سزایی در شکل‌گیری شخصیت کودک دارد ادبیات کودک است. کودکان از زمانی که صحبت‌کردن را یاد می‌گیرند در مرتبۀ اول از طریق دیگران و در مرتبۀ دوم به‌وسیلۀ خودشان با کتاب‌های داستان و شعر آشنا می‌شوند در این میان داستان و قصه به‌دلیل قابلیت خاصی که دارد در انتقال مفاهیم تربیتی به کودک تأثیر به‌سزایی دارد. آنچه به‌عنوان فرضیۀ این پژوهش مطرح است این است که داستان به‌عنوان یکی از ابزارهای آموزشی غیررسمی به‌طور نیمه‌مستقیم و غیرمستقیم تأثیر مهمی در انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان دارد. بر پایۀ این فرضیه این سؤال مطرح می‌شود که مهم‌ترین مفاهیم تربیتی بکار رفته در داستان‌های کودکانه چیست؟ نگارندگان در این پژوهش بر آن هستند تا با استفاده از شیوۀ توصیفی – تحلیلی مهم‌ترین مفاهیم تربیتی داستان‌های کوتاه لبنان را با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف» اثر کودکانه‌نویس لبنانی علی حجازی مورد بررسی قرار دهند. در پایان این نتیجه گرفته می‌شود که این کودکانه‌نویس لبنانی ضمن رعایت زیبایی‌های هنری در قالبی خاصی مفاهیم تربیتی همچون وفاداری، اجتناب از تکبر و غرور، تقویت حس وطن‌دوستی، دوراندیشی و اجتناب از سستی؛ تقویت روحیه شکرگزاری از دیگران و ... را در کتاب خود به کودکان منتقل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

  • مفاهیم تربیتی
  • ادبیات کودک
  • داستان
  • علی حجازی
  • النعاس و أمیر العواصف
  • XML
  • اصل مقاله 7.3 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. آقایاری، خسرو، (1375)، آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان و معیارهای نقد و بررسی کتاب، چاپ سوم، سرآمد کاوش.
  2. آموزگار، ژاله، (1376)، تاریخ اساطیری ایران، تهران، سمت.
  3. ابوالمعال، عبدالفتاح، (2005 م)، أدب الأطفال و أسالیب تربیتهم و تعلیمهم و تثقیفهم، چاپ دووم، عمان، دار الشروق.
  4. بریغش، محمد حسین، (1996 م)، أدب الأطفال (أهدافه و سماته)، چاپ دوم، بیروت، مؤسسة الرسالة.
  5. تاجدینی، فرهاد، (1366)، مفاهیم تربیتی و اخلاقی از دیدگاه تفسیر المیزان، مجله تربیت، شماره 4، ص 40-41.
  6. جعفرنژاد، آتش، (1369)، 39 مقاله دربارۀ ادبیات کودکان، تهران، شورای کتاب کودک.
  7. حجازی، علی، (2005م)، النعاس و أمیر العواصف، چاپ دوم، بیروت، دار الکتب الحدیثة للطباعة و النشر والتوزیع.
  8. ...................... (2003م)، القبضة والأرض، چاپ دوم، بیروت، دار الآداب.
  9. الحدیدی، علی، (1989م)، فی أدب الأطفال، چاپ دوم، قاهره، مکتبة الأنجلو المصریة.
  10. حلاوة، محمد السیّد، (2000 م)، الأدب القصصی، للطفل، إسکندریة، مؤسسة حورس الدولة.
  11. رجایی، فرهنگ، (1383)، مشکل هویت ایرانیان امروز: ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ، تهران، نشر نی.
  12. زلط، احمد، (1994 م)، أدب الطفولة (أصوله، مفاهیمه، رواده)، چاپ دوم، القاهره، الشرکة العربیة للنشر و التوزیع.
  13. سیّد قطب، ابراهیم حسین، (2003 م)، التصویرالفنّیّ فی القرآن الکریم، قاهره، دارالشروق.
  14. الشماسی، عیسی، (1996 م)، القصة الطفلیة فی سوریة، دمشق، اتحاد الکتاب العرب.
  15. محمودی بختیاری، علیقلی، (1368)، زمینه فرهنگ و تمدن ایران (نگاهی به عصر اساطیر)، تهران، پاژنگ.
  16. معلوف، لویس، (2000م)، معجم المنجد فی اللغة و الأعلام، بیروت، دار الشروق.
  17. هانت، پتر، (1382)، دیدگاه‌های نظری و انتقادی در ادبیات کودکان، ترجمه علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم آبادی، تهران، آرون.
  18. الهیتی، هادی نعمان، (بی‌تا)، أدب الأطفال (فلسفته، فنونه، وسائطه)، قاهره، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
  19. یازجی، ناصیف، (بی‌تا)، العرف الطیّب فی شرح دیوان أبی الطیّب، بیروت، دار القلم للطباعة والنشر والتوزیع.
  20. مقالات
  21. آژند، یعقوب، (1380)، «داستان و اخلاق»، مجموعه گزیده مقالات همایشی بررسی داستان‌های دینی، به کوشش شهرام اقبال‌زاده، تهران، دفتر مطالعات ادبیات داستانی،صص 5-8.
  22. خسروی، زهره، باقری، خسرو، (1387)، «راهنمای درونی کردن ارزش‌های اخلاقی از طریق برنامه درسی»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال دوم، شماره 8، صص 81-105.
  23. رهگذر، رضا، (1369)، «معیارهای انتخاب و ارزیابی کتاب‌های خردسالان»، قلمرو ادبیات کودکان، شماره 5، صص 65-89.
  24. سلطان القرائی، صادق، (1387)، «اسطوره‌ها و شاهکارهای ادبی (خدمات کودک و نوجوان)»، مجله علمی پژوهشی دانشنامه، دوره 1، صص 75-95.
  25. سلیمی، حسین، (1388)، «استفاده از داستان برای پرورش اندیشیدن»، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، تهران، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شماره 98-99، صص 36-44.
  26. کیانی، حسین، میرقادری، بشری سادات، (1391)، «القیم التربویة و دورها فی قصص الأطفال (دراسة فی قصص الکامل الکیلانی)»، العدد 6، مجله بحوث فی اللغة العربیة و آدابها.
  27. فرنیا، فاطمه، پورگیو، فریده، (1392)، «بررسی مفهوم توانمندسازی در داستان‌های احمد اکبرپور»، مجله علمی پژوهشی ادبیات کودک، سال چهارم، شماره 1، صص 113-136.
  28. محمدی، مهدی، آزاده، فریدون، باب الحوائجی، فهیمه، (1389)، «نقش ادبیات در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان با تأکید بر گرایش‌های دینی و اخلاقی»، دو فصلنامۀ علمی پژوهشی تربیت اسلامی، سال پنجم، شماره 10، صص 101-120.
  29. مهتدی، حسین، زارع، عبدالرضا، (1396)، «نمادشناسی داستان‌های کوتاه ادبیّات پایداری لبنان با تکیه بر کتاب «عَناقیدُ العَطَش» اثر علی حجازی»، مجله علمی پژوهشی ادبیات پایداری، شماره 17، صص 329-352.
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,819
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,994
پژوهشنامه نقد ادب عربی
دوره 9، شماره 17 - شماره پیاپی 17
فروردین 1397
صفحه 249-290
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 7.3 M
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 24 خرداد 1397
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,819
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,994

APA

مهتدی, حسین و فقهی, عبدالحسین . (1397). جایگاه مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی در داستان‌های کوتاه علی حجازی با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف». پژوهشنامه نقد ادب عربی, 9(17), 249-290.

MLA

مهتدی, حسین , و فقهی, عبدالحسین . "جایگاه مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی در داستان‌های کوتاه علی حجازی با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف»", پژوهشنامه نقد ادب عربی, 9, 17, 1397, 249-290.

HARVARD

مهتدی, حسین, فقهی, عبدالحسین. (1397). 'جایگاه مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی در داستان‌های کوتاه علی حجازی با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف»', پژوهشنامه نقد ادب عربی, 9(17), pp. 249-290.

CHICAGO

حسین مهتدی و عبدالحسین فقهی, "جایگاه مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی در داستان‌های کوتاه علی حجازی با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف»," پژوهشنامه نقد ادب عربی, 9 17 (1397): 249-290,

VANCOUVER

مهتدی, حسین, فقهی, عبدالحسین. جایگاه مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی در داستان‌های کوتاه علی حجازی با تکیه بر کتاب «النعاس و أمیر العواصف». پژوهشنامه نقد ادب عربی, 1397; 9(17): 249-290.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • تفاهم نامه همکاری میان پژوهشنامۀ نقد ادب عربی دانشگاه شهید ... 1404-03-12
  • شماره 26 پژوهشنامه نقد ادب عربی (بهار و تابستان 1402)، منتشر ... 1402-05-06
  • شماره 27 پژوهشنامه نقد ادب عربی (پائیز و زمستان 1402)، به زودی ... 1402-06-20

This Journal is an open access Journal Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License

(CC BY 4.0)

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب